۱۴۰۰-۰۱-۲۹

گلستان، بوستان و غزلیات شیرین سعدی

در تاریخ ادبیات فارسی، شاعران و نویسندگانی بوده‌اند که نامشان با یک قالب ادبی گره خورده و آثار معروف و مهم خود را در آن قالب آفریده‌اند؛

در تاریخ ادبیات فارسی، شاعران و نویسندگانی بوده‌اند که نامشان با یک قالب ادبی گره خورده و آثار معروف و مهم خود را در آن قالب آفریده‌اند؛ مثلا حافظ ما را به یاد قالب(( غزل)) می‌اندازد و خیام به یاد قالب(( رباعی)). از آن طرف هم شاعران و نویسندگانی را می‌شناسیم که ثمره آفرینش ادبی خود را در دو یا چند قالب ریخته‌اند و در همه این قالب‌ها درخشیده‌اند؛ مانند مولوی که نامش همان قدر یادآور(( مثنوی)) اوست که یادآور(( غزلیات)) اش. در همین دسته دوم چهره آشنای دیگری را در اوج می‌بینیم که او را به نام(( سعدی)) می‌شناسند.
گلستان حاصل هنر نمایی سعدی در نثر فارسی است. بوستان یکی از مهمترین آثار ادبیات پندآموز ماست، و غزلیات سعدی از نمونه‌های مثال‌زدنی غزل در شعر فارسی است. هر کدام از این آثار، به گواهی پژوهشگران ادبیات فارسی، در نوع خود بی‌نظیر یا کم نظیر بوده‌اند و دامنه و امکانات قالب یا نوع ادبی‌ای را که در آن خلق شده‌اند گسترش داده‌اند. در این نوشته بیش از هر چیز به غزلیات سعدی پرداخته شده است. شعرهایی که در این کتاب آورده شده است،  برگزیده‌ای از غزل‌های سعدی است که از کلیات سعدی به تصحیح مرحوم محمد علی فروغی انتخاب شده است. در این گزیده، کلمات و عبارت‌های دشوار یا بسیار دشوار فراوانی معنا و شرح داده شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید