۱۴۰۰-۰۲-۱۳

قرآنی منسوب به دست‌خط امام اول شیعیان در کتابخانه آستان قدس رضوی

قرآنی خطی متعلق به صدر اسلام در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که شیخ بهایی دست‌خط آن را به امام علی(ع) نسبت داده است. این نسخه قدیمی‌ترین نسخۀ خطی موجود در کتابخانۀ رضوی است.

به گزارش گنجینه رضوی، مسئول امور ارشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار (ع) مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار قرآنی در گنجینه قرآن‌های این سازمان است، به نگهداری قرآنی به شماره ۱ منسوب به دست‌خط مبارک حضرت امام علی(ع) در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی اشاره کرد.
وی در بیان ویژگی‌های این مصحف شریف افزود: این قرآن کامل به خط کوفی کهن و بر روی پوست کتابت شده و دارای ۳۴۱ برگ است. جلد آن سرطبل دار و دارای تذهیب اولیه و ابعاد آن ۳۲×۲۵ سانتی‌متر و در قطع بیاضی است.


سیدمحمدرضا فاضل هاشمی با اشاره به اینکه این قرآن نفیس توسط شاه عباس صفوی در سال ۱۰۰۹ هجری قمری وقف روضه شریف حضرت رضا(ع) شده است، افزود: وقف‌نامه توسط شیخ بهاءالدین محمد معروف به شیخ بهایی نوشته شده است و در متن وقف‌نامه، شیخ بهایی دست‌خط این قرآن را متعلق به امام علی(ع) دانسته است.
وی در ادامه به دیگر قرآن منتسب به حضرت علی(ع) که در گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر، در معرض نمایش است، اشاره کرد و گفت: این قرآن به شماره ثبت ۶ شامل جزء‌های ۱۲ و ۱۳ است که با آیه ۱ سوره مبارکه هود آغاز و به آیه ۱۱۰ سوره کهف ختم می‌شود.
فاضل هاشمی بیان کرد: این قرآن ارزشمند به خط کوفی کهن در ۱۵ سطر و بر روی پوست کتابت شده است. وی به دیگر ویژگی‌های این مصحف شریف اشاره کرد و افزود: این قرآن ۶۸ برگی، دارای جلدی از جنس تیماج قهوه‌ای دورو، در قطع بیاض و به ابعاد ۳۲×۲۳ سانتی‌متر است که در سال ۱۰۰۸ هجری قمری توسط شاه عباس صفوی وقف آستان قدس رضوی شد و وقف‌نامه این اثر نیز به خط شیخ بهایی است.


این نسخه‌شناس با اشاره به اینکه اولین تذهیب روی قرآن‎ها از قرن ۲ و ۳ شروع شده است، تصریح کرد: این قرآن به توصیه حضرت علی (ع)، توسط ابوالاسود دوئلی یکی از شاگردان ایشان اعراب‌گذاری شده است. او نخستین کسی است که به دستور حضرت علی(ع) در مورد نحو، تألیف از خود به جای گذاشت.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید