۱۴۰۰-۰۲-۱۶

مجموعه آثار استاد شهید مطهری

طرح ((مجموعه آثار)) و به تعبیر عربی آن (( موسوعه))، طرحی است که در مورد آثار نویسندگان پر اثر- معمولا آثار ارزشمند- به اجرا در می‌آید و هدف از آن، حفظ آن آثار و سهولت یافتن مطلب مورد نظر در آن است.

علاوه بر علت ذکر شده، آثار استاد مطهری دو ویژگی دارد که لزوم اجرای این طرح در مورد آن را افزایش می‌دهد: یکی اینکه این آثار با انقلاب اسلامی پیوندی ناگسستنی دارد و معرف تفکر و خط‌مشی این انقلاب الهی است، و دیگر آنکه این آثار بارها از سوی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیه الله العظمی امام خمینی(ره) مورد تایید قرار گرفته و مطالعه و تلاش برای فراموش نشدن آنها توصیه و تاکید شده است.
برای تدوین مجموعه آثار، شورای نظارت همه آثار استاد را بر طبق موضوع در چند بخش تقسیم‌بندی کرده که یکی از آنها بخش(( اصول عقاید)) است  که در اولین جلد کتاب آورده شده است. همچنین استاد گرانقدر یادداشتهایی در دو بخش الفبایی و موضوعی دارند که برای اهل تحقیق مفید است. این یادداشت‌ها چند جلد آخر مجموعه آثار را تشکیل می‌دهند.
 در مقدمه جلد اول این کتاب آورده شده است:
((  کتاب(( انسان و سرنوشت)) محصول یکی از بحث‌های عقیدتی استاد شهید در هیئت‌های موتلفه اسلامی است که این هیئت‌ها پس از فاجعه پانزده خرداد سال 42 تشکیل شد و استاد شهید مطهری از سوی حضرت امام به عنوان یکی از اعضای شورای رهبری آن معرفی گردیدند. هدف از آن بحث‌های عقیدتی، رفع شبهات مطرح شده در اطراف اسلام و هدایت مبارزه براساس مکتب خالص اسلام بوده است.
همچنین کتاب(( علل گرایش به مادیگری)) در شرایطی نگارش یافته است که سران سازمان موسوم به(( مجاهدین خلق ایران)) در حال گرایش به مارکسیسم بودند و سرانجام تغییر ایدئولوژی دادند و به طور کلی گرایشی به مکاتب مادی در میان جوانان مشاهده می‌شد. استاد شهید برای جلوگیری از این حرکت انحرافی که نتیجه تبلیغات وسیع جناح چپ بود- و گاهی رژیم شاهنشاهی نیز برای تضعیف جناح اسلامی دست به آن تبلیغات می‌زد- اقدام به نگارش این کتاب ارزنده نمودند. مقدمه چاپ هشتم این کتاب مقاله‌ای است تحت عنوان(( ماتریالیسم در ایران)) که برای برملا ساختن نقشه‌های جدید ماتریالیست‌ها در ایران به رشته تحریر درآمده و طی آن، توطئه ماتریالست خواندن برخی عرفای تاریخ اسلام و از آن مهمتر تفسیر مادی کردن قرآن توسط برخی گروهک‌ها و افراد چپ و یا چپ‌زده به ویژه گروه جنایتکار فرقان- هر چند نام این گروه ذکر نشده- آشکار و خنثی گردیده است. این مقاله را می‌توان از عوامل مهم ترور و شهادت استاد به شمار آورد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید