۱۴۰۰-۰۲-۲۳

امضای اولین تفاهم‌نامه میان سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و ارتش

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش، با هدف برقراری ارتباط منظم و بهره‌گیری متقابل از توانمندی‌های علمی، پژوهشی، مشاوره‌ای و فناوری، تفاهم‌نامۀ همکاری مشترک امضا کردند.

به گزارش گنجینۀ رضوی، قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا (مدیریت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا در خراسان رضوی) و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور هم‌افزایی و گسترش همکاری‌های علمی، فنی و پژوهشی و استفاده از ظرفیت‌های تخصصی دوطرف، با حضور مدیران ارشد و نماینده‌های این دو نهاد به امضای تفاهم‌نامه‌ای به مدت دوسال دست یافتند.


مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، کارگاه‌ها، نشست‌های تخصصی و هم‌اندیشی در زمینه‌های مرتبط؛ استفاده از ظرفیت‌های تخصصی در آموزش آرشیو، نگهداری، حفاظت، مرمت، فهرست‌نویسی و نمایه‌سازی اسناد و تاریخ شفاهی و همچنین بهره‌گیری از خدمات، امکانات فنی، هنری و منابع کتابخانه‌ای، اطلاعاتی و آرشیوی دو طرف بخشی از مفاد این تفاهم‌نامه است.
انتقال تجربیات کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حوزۀ آموزش مصاحبه، تدوین تاریخ شفاهی و سایر امور آرشیوی؛ انجام مصاحبۀ تاریخ شفاهی با خادمان ارتشی و فرماندهان پیشکسوت ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز بهره‌گیری از نویسندگان و مراکز انتشارات آستان قدس رضوی جهت تدوین و تألیف کتب دفاع مقدس که از سوی نهاد ارتش معرفی می‌شود، از جمله تعهدات سازمان کتابخانه‌ها در این تفاهم‌نامه است.


همچنین قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا نیز در این تفاهم‌نامه متعهد شده است که مصاحبه‌های تاریخ جنگ را در اختیار سازمان مقابل قرار دهد. این قرارگاه همچنین نسبت به همکاری کارشناسان اسلحه آن قرارگاه با موزه‌های آستان قدس، به منظور مستندسازی سلاح‌های موجود در موزه و خزانه آستان قدس و نیز معرفی سلاح‌های قدیمی این موزه برای کارشناسان موزه‌های رضوی متعهد شده است.


رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این نشست همچنین از امکان اعطای آی‌پی اختصاصی دسترسی به کلیۀ منابع کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا خبر داد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ میراث دفاع مقدس، این اقدام را در راستای بیانیۀ گام دوم انقلاب دانست و اظهار کرد: امروز عالی‌ترین سندی که می‌توانیم بر مبنای آن به سوی ظهور و تمدن نوین اسلامی‌ایرانی گام برداریم، بیانیۀ گام دوم انقلاب است و خلاصۀ این بیانیه نیز پیوند میان سرمایه‌های گذشته و ظرفیت‌های آینده است تا این تمدن نوین اتفاق بیفتد. وی احیای میراث فرهنگ دفاع مقدس و همچنین غنی‌سازی بخش اسنادی برای آیندگان را از مهم‌ترین دستاوردهایی نام برد که از این تفاهم‌نامه انتظار می‌رود.


در ادامه، سرتیپ ستاد رضا آذریان، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا، در این نشست ضمن استقبال از اعطای آی‌پی دسترسی به منابع دیجیتال شدۀ کتابخانۀ آستان قدس رضوی، این کتابخانه و مرکز اسناد آستان قدس را مرکزی مهم و غنی ارزیابی کرد و گفت: آن چیزی که در هیچ جای دنیا نیست، در اینجا پیدا می‌شود. وی پرداختن به فرهنگ دفاع مقدس و حفظ تاریخ 8سال جنگ تحمیلی را امری ضروری برشمرد و از مشارکت مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این جریان استقبال کرد.


گفتنی است، مرکز اسناد آستان قدس رضوی از چندین سال گذشته پروژۀ تاریخ شفاهی جنگ را آغاز کرده است و تاکنون بیش از 200ساعت مصاحبه با فرماندهان ارتش در این مرکز به ثبت رسیده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید