۱۴۰۰-۰۳-۱۸

آشنايی با هنرهای سنتی ايران (‎۳)

در این کتاب آشنایی با رودوزی‌های سنتی ایران، چاپ‌های سنتی و برخی از هنرهای سنتی فراموش شده ایران آورده شده است.

اصطلاح( رودوزی) یا( روکاری)( Embroidery) به هنری گفته می‌شود که طی آن نقوش مختلف بر روی پارچه‌های بدون نقش از طریق دوختن و یا کشیدن قسمتی از نخ‌های تار و پود پارچه به وجود آید. یکی از شواهدی که دلالت بر وجود رودوزی در دوره ساسانی دارد نمونه‌ای است که در موزه آرمیتاژ سن‌پطرزبورگ موجود است و بر روی آن خروسی بزرگ با رنگ‌های مختلف درون دایره‌ای نقش شده است.
هنرهای سنتی از یاد رفته یا فراموش شده یا روبه زوال، آن گروه از هنرهای سنتی کشورمان به شمار می‌رود که با گذشته پررونق خود فاصله زیادی گرفته و از نظر میزان تولید و تعداد دست‌اندرکاران با کاهشی بسیار چشمگیر مواجه شده است. از جمله هنرهای سنتی فراموش شده که در کتاب بیان شده است می‌توان نقاشی قهوه‌خانه‌ای، نقاشی پشت شیشه، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با نساجی سنتی( ترمه، فنون بافندگی، زری، رنگرزی ابریشم) را نام برد. این کتاب در چهار فصل تهیه شده است.
فصل اول: آشنایی با رودوزی‌های سنتی ایران، فصل دوم: آشنایی با چاپ‌های سنتی ایران، فصل سوم: آشنایی مختصر با معماری‌های ایران و شناخت تزئینات سنتی مربوط به آن، فصل چهارم: آشنایی با برخی از هنرهای سنتی فراموش شده ایران
در انتهای کتاب فهرست منابع و مآخذ و تصاویر رنگی آورده شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید