۱۴۰۰-۰۵-۲۴

کرونا (پرسش و پاسخ)

  امانت

    چنانچه به دلیل بیماری کرونا امکان مراجعه حضوری به کتابخانه را نداشته باشم، آیا فرد دیگری می تواند با کارت عضویت من به کتابخانه مراجعه و کتابهای مورد نیاز من را به امانت بگیرد؟

افراد خانواده با ارائه کارت شناسایی میتواند بجای عضو کتاب بگیرند، همچنین چنانچه فرد دیگری(دوستان و بستگان) بجای عضو حضور یابد از طریق شماره همراه عضو و اطمینان از عدم سوئءاستفاده همکاری لازم صورت می گیرد.

    در شرایط حاضر (کرونا)، آیا امکان بازگرداندن کتابهایی که از سایر کتابخانه های وابسته و یا کتابخانه مرکزی به امانت گرفته ام به نزدیک ترین کتابخانه وابسته به آستان قدس به منزل ام وجود دارد؟

در شرایط قرمز کتابخانه های سطح شهر مشهد تعطیل هستند و کارمندی در این واحدها حضور ندارد. کتابخانه مرکزی در محل ورودی اش قسمتی برای دریافت منابع امانتی اختصاص داده است که منابع برگشتی همه بخشها و کتابخانه های آستان قدس را تحویل می گیرد.  

    فرایند امانت کتاب در زمان بسته بودن کتابخانه به  دلیل محدودیت های کرونا به چه صورت است؟

در شرایط قرمز کلیه خدمات کتابخانه ها تعطیل است اما در وضعیت نارنجی و زرد خدمات امانت به صورت قفسه بسته(عدم امکان حضور اعضا در قفسه های بخش امانت) ارائه می شود. در زمان تعطیلی کلی کتابخانه ها(وضعیت قرمز) پیشنهاد می شود کاربران و اعضا از خدمات امانت دیجیتال سامانه کتابخانه دیجیتال آستان قدی رضوی https://digital.aqr.ir استفاده نمایند.

    در بخش امانت چه تمهیدات بهداشتی در خصوص کتابهای بازگشتی مراجعان انجام می شود؟

 آیا کتابها بلافاصله در قفسه چیده می شوند و یا برای مدتی قرنطینه می شوند؟ کتابهای برگشتی بمدت ده روز در محلی مخصوص قرنطینه می شود و پس از آن در قفسه چیده می شود.

    آیا امکان ارسال پستی منابع درخواستی از بخش امانت و یا ارسال از طریق پیک به درب منازل وجود دارد؟ کاربران مشهدی که عضو کتابخانه سیار هستند می توانند از خدمات ارسال کتاب به درب منازل استفاده نمایند. جهت سایر اعضا هنوز این امکان فراهم نشده است.
    من کتابهایی که در دست امانت داشته ام، به کتابخانه بازگردانده ام، چه زمانی کتابها از حساب من خارج خواهند شد؟

در شرایط تعطیلی کتابخانه و حضور حداقلی همکاران کتب برگشتی همانروز و یا روز آینده خارج می گردد. در شرایط عادی همان لحظه ی عودت، کتب از حساب کاربر خارج می شود.

    در شرایط کنونی کرونا، آیا امکان رزرو منابع در فهرست آنلاین کتابخانه وجود دارد؟

چنانچه وضعیت قرمز نباشد و خدمات امانت ارائه شود، در کتابخانه مرکزی امکان رزرو جهت اعضای محققان وجوددارد.

    امکان تمدید کتابها در شرایط کرونا و بسته بودن کتابخانه به چه صورت است؟

از چند سال قبل زمان دو هفته ای تمدید کتب به زمان امانت اضافه گردید و مدت امانت یکماهه شد و دیگر امکان تمدید کتب عملا حذف شد. در شرایط قرمز و تعطیلی کتابخانه، کتب امانتی بطور خودکار تمدید و جریمه ای محاسبه نمی شود.  

    امکان امانت، تمدید و بازگشت کتابها به کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی به چه صورت می باشد؟ در صورت قرمز بودن شهر مشهد ارائه هر گونه خدمات کتابخانه ای و حضور مراجعان ممنوع است و کتب امانتی بطور خودکار تا بازگشایی کتابخانه تمدید می شود.
    آیا کتابخانه آستان قدس رضوی خدمت امانت بین کتابخانه ای در دوران کرونا ارائه می دهد؟

 با کتابخانه هایی که از قبل تفاهم نامه داشته و هماهنگی شده است این همکاری انجام می شود.

    آیا امکان بخشودگی جرایم کتابهای امانتی به دلیل بیماری کرونا و عدم امکان مراجعه حضوری به کتابخانه برای اعضا وجود دارد؟

در زمان کرونا و تعطیلی کتابخانه ها تاخیری محاسبه نمی شود و جریمه ای اخذ نمی گردد.

    آیا امکان پرداخت جریمه به صورت آنلاین و تلفنی در شرایط کرونا به دلیل بسته بودن کتابخانه و یا عدم امکان مراجعه حضوری فراهم است؟

در شرایط قرمز کرونا و تعطیلی کتابخانه جریمه ای محاسبه نمی شود. در شرایط عادی فعلا امکان پرداخت آنلاین پرداخت هزینه عضویت و جریمه وجود ندارد. در نرم افزار جدید این موارد پیش بینی شده است.

    آیا امکان دسترسی و امانت منابع الکترونیکی و دیداری-شنیداری در زمان بسته بودن کتابخانه به دلیل کرونا وجود دارد؟

چنانچه منظور امانت منابع سمعی و بصری(فیزیکی) است به علت عدم امان حضور اعضا نمی توان خدمات ارائه نمود اما خدمات ارائه مقالات و امانت الکترونیکی منابع از طریق شبکه های اجتماعی و سامانه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی امکان پذیر است.  

    در دوران کرونا، چه تعداد منابع و برای چه مدت زمان می توان به امانت گرفت؟

در زمان کرونا دو نوبت تعداد منابع امانتی افزایش یافته و در کتابخانه مرکزی بسته به کد عضویت و تحصیلات اعضا از 4 تا 6 نسخه منبع از هر بخش(گردش کتاب-امانت لاتین-امانت سمعی و بصری) می توانند امانت بگیرند. در صورت بازگشایی خدمات کتابخانه ها، مدت امانت کتب یکماهه مدت امانت منابع سمعی و بصری دو هفته می باشد.

    در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا امکان مراجعه به کتابخانه های سایر شهرها و استفاده از منابع پژوهشی آنها را نداریم، آیا کتابخانه آستان قدس می تواند در این زمینه کمک کند؟

 سازمان با برخی کتابخانه های بزرگ تفاهم نامه داشته و جهت معرفی محققان در صورتی که کتابخانه مقصد در شرایط تعطیلی نباشد می تواند هماهنگی نماید. (از طریق مسئول تالار محققان اقدام گردد)

    آیا برنامه ها و نشست هایی که پیش از کرونا به صورت حضوری برای مراجعان و اعضا برگزار می شد الان به صورت آنلاین برگزار می شود؟ (برخی نشستها مانند سه شنبه های فرهنگی و دیگر نشستنهای تخصصی به صورت آنلاین برگزار می شود)
    کتابخانه آستان قدس رضوی چه برنامه هایی در زمان بسته بودن کتابخانه به دلیل شرایط کرونا برای نوجوانان فراهم کرده است که والدین بتوانند از آنها برای سرگرم کردن فرزندان خود بهره ببرند؟

با توجه به تعطیلی و یا کاهش خدمات حضوری در ایام کرونا، در فضای مجازی و از طریق پاتوق فرهنگی برنامه های متعددی مانند معرفی منابع مناسب و جدید- زنگ کتاب مجازی-قصه خوانی مجازی-نمایشگاه های مناسبتی مجازی-تهیه و اطلاع رسانی پستهای مناسب و ارزشی در شبکه های مجازی با هدف آشنای با معارف قرآن و سیره ی اهلبیت(ع)-آشنایی با آرمانهای انقلاب-ترویج سبک زندگی اسلامی و توسعه  اخلاق برای جواان و نوجوانان در نظر گرفته شده است.


عضویت

    آیا امکان عضویت و دریافت کارت عضویت در شرایط کرونا و بسته بودن کتابخانه وجود دارد؟

ثبت نام کتابخانه مرکزی به صورت اینترنتی است ولی با توجه به عدم امکان حضور کاربران و مراجعان در کتابخانه دریافت کارت و استفاده از خدمات در زمان بازگشایی کتابخانه امکان پذیر است.

    اگر کلمه عبور برای چک کردن حساب کاربری خود را گم کردم امکان بازیابی آن به چه شکل است؟

کلمه ی عبور جهت اعضای کتابخانه مرکزی در نرم افزار سیمرغ سال تولد عضو تعریف شده است.

در نرم افزار سیمرغ که کتابخانه مرکزی و برخی کتابخانه های اقماری را پوسشش میدهد شماره ی عضویت

    امکان عضویت در شرایط بسته بودن کتابخانه به دلیل کرونا به چه نحو است؟

ثبت نام کتابخانه مرکزی به صورت اینترنتی است ولی با توجه به عدم امکان حضور کاربران و مراجعان در کتابخانه دریافت کارت و استفاده از خدمات در زمان بازگشایی کتابخانه امکان پذیر است.

    آیا امکان تمدید آنلاین و یا تلفنی کارت عضویت در صورت عدم امکان مراجعه حضوری به کتابخانه در شرایط کرونا وجود دارد؟

تمدید کارت عضویت به صورت حضوری است و در زمان تعطیلی کتابخانه امکان حضور مراجعان وجود ندارد.

تمهیدات بهداشتی

    کتابخانه چه تمهیداتی در رابطه با بهداشت محیط جهت حفظ سلامت مراجعان و اعضاء در دوران کرونا در نظر گرفته است؟

1 -دستگاه های ضد عفونی کننده ی اتوماتیک از درب ورودی و در طبقات مختلف نصب شده است2- در مورد زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از طریق نصب اطلاعیه تاکید شده است3- جهت حفظ سلامت اعضا و کارکنان نگهبانان از ورود مراجعان بدون ماسک جلوگیری می کنند4-کارشناسان و کتابداران به کسانی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمی کنند تذکر می دهند5- در زمان حضور مراجعان در تالار ها و بخشها در چند نوبت  ضدعفونی رایانه ها و میز و صندلی ها صورت می گیرد.6- کلیه تالارها و بخشها به صورت قفسه بسته خدمات میدهند و حضور کاربران در قفسه ها ممنوع است7-کتب برگشتی ده روز قرنطیه میشود8- صحبت و پاسخگویی همکاران به مراجعان در بخشها از پشت شیشه و یا پلاستیکهای محافظ صورت می گیرد.  

    آیا در زمان مراجعه حضوری به کتابخانه دمای بدن مراجعان و وضعیت جسمانی آنها قبل از ورود به کتابخانه بررسی می شود؟

 نه چنین بررسی انجام نمی شود


    آیا استفاده از ماسک در زمان مراجعه و حضور در کتابخانه الزامی است؟ بله الزامی است

عمومی

    آیا امکان مراجعه حضوری به کتابخانه در دوران کرونا وجود دارد؟
     در زمان قرمز بودن کلیه خدمات کتابخانه ای تعطیل است در زمان نارجی بودن خدمات امانت و محققان ارائه می شود.
    ساعات کار کتابخانه در دوران کرونا به چه صورت است؟
    در وضعیت قرمز خدمات ارائه نمی شود اما در وضعیت نارنجی و زرد ممکن است ساعات خدمات محدود به شیفت صبح تا ظهر شود
    آیا نمازخانه در شرایط کرونا باز است؟
     نماز خانه باز است اما به جهت سلامتی اعضا و کارکنان نماز جماعت برگزار نمی شود
    آیا کافه تریا در شرایط کرونا برای مراجعان باز است؟
     در شرایط قرمز تعطیل است و چنانچه شرایط زرد و نارنجی باشد با رعایت پروتکلهای بهداشتی خدمات ارائه میدهد.

آیا کتابخانه در شرایط کرونا درخواست خرید برای منابع چاپی و یا منابع الکترونیکی را قبول می کند؟ خرید منابع در هیچ زمانی تعطیلی ندارد. شما می توانید با تلفن های 32219901 و 32216009 تماس حاصل نموده و کتاب های مورد نیاز خود را اعلام نمایید. کارشناسان مرتبط پس از بررسی های فنی نسبت به تهیه منابع مورد نیاز شما اقدام خواهند کرد.

آیا امکان اهدای کتاب به کتابخانه در شرایط بسته بودن کتابخانه به دلیل کرونا وجود دارد؟ بله این امکان وجود دارد.  طی تماس با تلفن های 32219901 و 32216009  پس از دریافت آدرس اهدا کننده نسبت  به دریافت و انتقال کتاب ها اقدام خواهد شد.

    دسترسي آنلاين به منابع در شرايط كرونا و بسته بودن كتابخانه به چه صورت است؟

دسترسی آنلاین به منابع  در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به چند صورت انجام می شود:

        مطالعه آنلاین منابع (نسخه های خطی، چاپ سنگی، نشریات، کتابهای چاپی قبل از 1320 و ...)
        امانت دیجیتال منابع (کتابهای چاپی)
    با توجه به تعطيل بودن كتابخانه به دليل كرونا، به چه منابع كتابخانه اي مي توانم دسترسي داشته باشم؟

دسترسی به تمامی منابع اطلاعاتی موجود در سازمان(از قبیل نسخه های خطی، چاپ سنگی، عکس ، سند، کتابهای چاپی و ...) با در نظر گرفتن قوانین ملی و بین المللی، از طریق کتابخانه دیجیتال امکان پذیر است.

    من به كمك كتابدار در رابطه با امور پژوهشي نيازمندم، امكان دسترسي به كتابداران در شرايط كرونا و بسته بودن كتابخانه به چه نحو مي باشد؟

از طریق پرسش از کتابدار در سامانه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی می توانید سوالات خود را مطرح نمائید.

    آيا محدوديتي براي درخواست امانت ديجيتال منابع در دوران كرونا و بسته بودن كتابخانه وجود دارد؟

هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و کلیه علاقمندان می توانند کتابهای چاپی موجود در سازمان را از طریق کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی برای امانت دیجیتال درخواست نمایند.

    آيا مي توانم براي درخواست كمك از كتابداران و يا پاسخ به پرسشهايم با كتابخانه به صورت تلفني تماس داشته باشم يا بايد از خدمات پرسش از كتابدار استفاده كنم؟

از طریق پرسش از کتابدار یا ارتباط با ما می توانید پرسش های خود را مطرح نمائید. ضمن اینکه اطلاعات تماس کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در گزینه ارتباط با ما در صفحه اصلی سامانه کتابخانه دیجیتال درج شده است.

    آيا براي دسترسي به منابع آنلاين به كارت عضويت نياز است؟

برای مطالعه آنلاین منابع نیاز به عضویت نیست ولی برای استفاده از امانت دیجیتال و خدمات تحویل مدرک لازم است کاربر در کتابخانه دیجیتال ثبت نام نماید.

 

برچسب ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید