۱۴۰۰-۰۶-۲۳

احیای ارزش کار داوطلبانه با برگزاری همایش بین‌المللی فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها

دبیر علمی همایش بین‌المللی«فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی»، ترویج فرهنگ کار داوطلبانه و شناساندن ارزش آن در جامعه را از اهداف برگزاری این همایش برشمرد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، پیش از ظهر امروز در نود و پنجمین برنامه از سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از پوستر و سایت اولین همایش بین‌المللی«فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» به آدرس https://events.razavi.ir/volunteer رونمایی شد.
دکتر رحمت‌الله فتاحی در این برنامه که با حضور محدود کارشناسان و به صورت وبیناری برگزار شد، اظهار کرد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی دارای پتانسیل‌های عظیمی است که ضمن به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها باید زمینه‌ای جهت شناساندن آن به سایرین فراهم شود.
دبیر علمی همایش بین‌المللی فعالیت‌های داوطلبانه با اشاره به وسعت و گستردگی منابع موجود در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأکید کرد: هر چقدر در طی سالیان سال این منابع ارزشمند را کاوش و معرفی کنیم باز هم در کار خود عقب هستیم؛ لذا گسترش جامعه مشاوران و حضور افراد داوطلب در این راستا امری ضروری است.


وی ترویج فرهنگ کار داوطلبانه و معرفی پتانسیل‌های این مرکز کهن توسط نیروهای داوطلب را از اهداف این همایش بزرگ دانست و تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف ضمن اتخاذ استراتژی‌های لازم باید از تمامی ظرفیت‌های نیروهای داوطلب با حداقل مهارت خود تا اساتید متخصص و صاحب نظر بهره برد.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد: پیش‌بینی می‌شود با مشارکت وسیع افراد، خروجی این همایش نه تنها برای کشورهای منطقه بلکه برای تمامی کشورهای جهان مفید باشد.
استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، نوع جهان‌بینی انسان و جوامع مختلف را مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری الگوی‌های رفتاری و شناختی افراد برشمرد و عنوان کرد: اگر انسان به انجام خدمت داوطلبانه رغبت داشته باشد به این معناست که یک جهان‌بینی متعالی در فرد شکل گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: هنوز ارزش کار داوطلبانه در جوامع به طور روشن و واضح تبیین نشده؛ لذا همایش فعالیت‌های داوطلبانه و مقالات آن درصدد احیای کار داوطلبانه است و امیدواریم افرادی که در حوزه روانشناختی در این همایش حضور دارند بتوانند گوشه‌هایی از این رویکرد را از بُعد روان‌شناسی نیز نشان دهند.
گفتنی است، همایش بین‌المللی«فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» برای اولین بار در اردیبهشت سال 1401 با هدف احیا و ترویج فرهنگ کار داوطلبانه و پویاسازی کتابخانه‌ها در محل تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید