رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
۱۴۰۰-۰۶-۲۳

ایجاد مدرسه موزه؛ راهکاری برای مقابله با جنگ نرم

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی را دو نهاد پیشران در توسعه فرهنگی و بستری برای گفت‌و‌گوی فرهنگ‌های مختلف دانست و گفت: ایجاد مدرسه‌موزه می‌تواند پشتوانه‌ای برای مقابله با جنگ نرم دشمن و خط مقدم جامعه‌سازی اسلامی باشد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، دکتر عبدالحمید طالبی در مراسم رونمایی از سایت و پوستر اولین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» که با حضور محدود کارشناسان و به صورت وبیناری برگزار شد، به داشتن نگاه تحولی در سیاست‌ها و راهبردهای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأکید کرد.
وی اظهار کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی دارای ظرفیت‌های عمیق علمی و فرهنگی است که امیدواریم بیش از پیش در راستای مرجعیت علمی این مرکز غنی گام برداریم.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: کتابخانه و موزه می‌توانند به عنوان یکی از نهادهای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، پیشران توسعه فرهنگی و بستری برای گفت‌و‌گوی فرهنگ‌های مختلف باشد.


وی برگزاری همایش فعالیت‌های داوطلبانه را فرصتی برای تبادل تجارب با کشورهای اسلامی و سایر کشورها در راستای پویاسازی و توسعه خدمات کتابخانه دانست.
طالبی در بخش دیگری از سخنان خود ورود بسیاری از نسخ خطی در بستر فضای مجازی را اقدامی شایسته از سوی کتابخانه آستان قدس رضوی دانست و گفت: با حفظ برخی ملاحظات، دسترسی هیچ محققی به هیج نسخه‌ای نباید محدود شود.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با تأکید بر بازسازی آموزه امام رضا(ع) به عنوان امام گفت‌وگوی ادیان و مذاهب، نقش کتابخانه آستان قدس رضوی را در راستای ایجاد گفت وگوی بین دینی و بین فرهنگی اسلام و ادیان و فرهنگ‌سازی مرجعیت علمی اهل بیت(ع) موثر دانست.


وی خاطرنشان کرد: در بحث پویاسازی، ایجاد مدرسه موزه می‌تواند هویتی برای جوانان و پشتوانه‌ای برای مقابله با جنگ نرم دشمن و خط مقدم جامعه‌سازی اسلامی باشد. همچنین بازسازی حوزه‌های علمیه مشهد، قم و نجف در قالب سه مدرسه موزه می‌تواند به منزله یک کار پویا و یک ارتباط بین حوزه‌های علمیه و جامعه باشد.
طالبی به داشتن نگاه ویژه به مرمت نسخه‌ها و فهرست‌نویسی با بالاترین استاندارهای علمی تأکید کرد و افزود: خوشبختانه در کتابخانه آستان قدس رضوی در سه حوزه مرمت، فهرست‌نویسی و دیجیتال‌سازی منابع کارهایی انجام شده که قابل تقدیر است.


رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی همچنین تصریح کرد: در کتابخانه صرفاً نباید به دنبال کتابداری و کتابخانه‌داری باشیم بلکه باستی به توسعه و ترویج فرهنگ رضوی نیز توجه جدی شود.
گفتنی است، سایت و پوستر اولین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» در این برنامه به عنوان نودوپنجمین سه‌شنبۀ علمی فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد. این همایش اردیبهشت 1401 از سوی این سازمان برگزار خواهد شد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید