رئیس کمیتۀ ملی موزۀ های ایران
۱۴۰۰-۰۶-۲۳

موزه آستان قدس رضوی قدیمی‌ترین موزه پویای کشور است

رئیس ایکوم ایران رسالت موزه‌ها را حفظ و معرفی میراث گرانبهای بشر دانست و افزود: موزه آستان قدس رضوی به عنوان قدیمی‌ترین موزه فعال کشور در انجام این رسالت موفق عمل کرده است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، سید احمد محیط طباطبایی در مراسم وبیناری رونمایی از سایت و پوستر اولین همایش بین‌المللی«فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» اظهار کرد: حفظ بخشی از میراث فرهنگی، تاریخی و هنری بشر و معرفی آن به عموم مخاطبین رسالت و وظیفه خطیر موزه‌ها است تا مخاطبین عام بتوانند به سهولت با فرهنگ گذشتگان آشنا شوند.


رئیس کمیتۀ ملی موزه‌های ایران که سخنران وبیناری این مراسم بود، ادامه داد: با این تعریف متوجه خواهیم شد رسالت کتابخانه هیچ تفاوتی با رسالت موزه ندارد چرا که هرکتاب حاصل اندیشه و تفکر بشری است.
وی از موزه آستان قدس رضوی به عنوان قدیمی‌ترین موزه فعال کشور یاد کرد و گفت: این موزه در تعریف فرهنگ ایرانی متعلق به قرن‌های گذشته موفق عمل کرده و بسیار پویا بوده است.


محیط طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: زمانی که از کار داوطلبانه صحبت می‌شود به این معناست که داوطلب به دنبال این است که در انجام این کار چقدر می‌تواند اثرگذار باشد.
وی افزود: کار داوطلبانه در کشور علی‌رغم کشورهای دیگر از بُعد معنوی برخوردار است و این کار همچون یک فرهنگ از دیرباز در جامعه ما رواج دارد که می‌توان به فعالیت مردم در مراسمات عزاداری امام حسین(ع) و تکایا و مساجد و همچین امر مهم وقف اشاره کرد.
رئیس ایکوم ایران ابراز امیدواری کرد: این همایش با ورود به مباحث مبتنی بر جامعه‌شناسی، تاریخی، روانشناسی و تفکر و اندیشه به اهداف خود دست یابد.
گفتنی است، همایش بین المللی«فعالیت‌های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» برای اولین بار در اردیبهشت سال 1401  با هدف احیا و ترویج فرهنگ کار داوطلبانه در محل تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید