۱۴۰۰-۰۶-۳۰

مرکز اسناد آستان قدس رضوی از سه طرح مهم تاریخ شفاهی دفاع مقدس رونمایی کرد

در آستانۀ هفتۀ دفاع مقدس، ماندگارترین مصاحبه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، پیش از ظهر امروز در نودوششمین برنامه از‌ سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ماندگارترین مصاحبه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس موجود در گنجینه رضوی معرفی و رونمایی شد.
مسئول امور تاریخ شفاهی مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم که با حضور محدود کارشناسان و به صورت وبیناری برگزار شد، با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌های تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق توسط نهادهای نظامی صورت می‌گیرد اظهار کرد: برای پرهیز از تکرار و موازی‌کاری، سه طرح تاریخ شفاهی «آزادگان، جانبازان و ایثارگران»، تاریخ شفاهی «بازسازی هویزه» و تاریخ شفاهی «لشکر 77 خراسان» توسط این مرکز به صورت تخصصی انجام شد.


محمد نظرزاده بازسازي هويزه را يكي از مهم‌ترين اقدامات آستان قدس رضوی دانست و در تشریح آن بیان کرد: این کار در شرايطي صورت گرفت که كشورمان در حال جنگ با عراق بود. وی درخصوص ثبت تاریخ شفاهی بازسازي هويزه خاطرنشان کرد: این طرح نگاهي است به فعاليت‌هاي آستان قدس رضوي در بازسازی منطقۀ هویزه که در آن با مسئولینی که به بازسازی هویزه پرداخته بودند مصاحبه شده است.
وی با بیان اینکه در سال‌های1387 و 88 این طرح انجام و تدوین آن در سال 99 تکمیل شده است، افزود: تاکنون با 56 نفر از افراد رده‌های مختلف که در بازسازی هویزه مشارکت داشتند به مدت 90 ساعت در 66 جلسه مصاحبه شده است.


مسئول امور تاریخ شفاهی اداره اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: تاریخ شفاهی «لشکر 77 خراسان» از سال 92 با هدف بررسي عملکرد لشکر 77 خراسان، تشکیلات آن در مشهد، انقلاب سال 57، فرماندهان و مقامات عالی رتبه و چگونگی تغییر نگرش آن‌ها بعد از پیروزی انقلاب و به ویژه نحوه حضور آن در جبهه‌های جنگ، پیروزی‌های آغازین جنگ، نقش پدافندی آن وغیره در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این طرح با 80 نفر طی 452 جلسه به مدت 700 ساعت مصاحبه شد که طرح تکمیلی این پروژه در سال جاری ادامه دارد. 
نظرزاده به مجموعه تاریخ شفاهی «آزادگان، جانبازان و ایثارگران» که از آن رونمایی شد اشاره کرد و گفت: این پروژه در سال‌های 1382 و 83 در بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد آستان قدس رضوی انجام شده و در طی آن با 83 نفر آزاده و 36 نفر جانباز به مدت 258 ساعت مصاحبه شده است.
وی اظهار کرد: در این پروژه، با اسرای اردوگاه‌های مختلف با طرح سوال در خصوص زندگي‌نامه، عملیات‌ها، نحوه اسارت، وضعيت اردوگاه، اوقات فراغت، ارتباط نيروها با همديگر، مسئولين اردوگاه، جاسوسان، روحيه نيروها، وضعيت غذايي، شكنجه و غيره مصاحبه شده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید