۱۴۰۰-۰۶-۳۰

تاریخ شفاهی دفاع مقدس؛ سندی بدون تحریف از وقایع جنگ

یکی از فرماندهان عملیات فتح خرمشهر با اشاره به اهمیت و جایگاه تاریخ شفاهی دفاع مقدس افزود: تاریخ شفاهی دفاع مقدس در آشنایی آیندگان با دوران دفاع مقدس نقش مهمی دارد؛ چرا که این روایات واقعی و بدون تحریف است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، سرهنگ قاسم کریمی پیش از ظهر امروز سخنران وبیناری مراسم معرفی و رونمایی از ماندگارترین مصاحبه‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس موجود در گنجینه رضوی در نودوششمین سری از برنامه‌ سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بود. 
وی در سخنان خود از نقش مهم و تاثیرگذار تاریخ شفاهی دفاع مقدس در آشنایی نسل‌های بعد و آیندگان با دوران هشت ساله جنگ تحمیلی یاد کرد و افزود: روایات شفاهی رزمندگان را باید مهم شمرد چرا که این روایات واقعی و بدون تحریف است.


این سرهنگ بازنشستۀ ارتش جمهوری اسلامی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صدام و رژیم بعث عراق موقعیت را مناسب دیده و برای رسیدن به خواسته‌های خود وارد جنگ شد و در سال 59 با 12 لشکر تمامی مرزهای ایران را مورد تجاوز قرار داد.
وی ادامه داد: این در حالی بود که در این برهه از زمان، نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال جابجایی بودند و سازماندهی خود را از دست داده بودند و سپاه هم هنوز گسترش پیدا نکرده بود؛ لذا 15هزار کیلومترمربع از خاک ایران به تصرف دشمن درآمد که 13هزار کیلومترمربع آن مربوط به استان خوزستان بود.


مولف کتب دفاع مقدس بیان کرد: صدام به دلیل اینکه استان خوزستان منابع طبیعی و چاه‌های نفت فراوان داشت و از طرفی مردم آن عرب زبان بودند آن را تصرف و استانی مستقل و حتی وابسته به کشور عراق معرفی کرد.
وی از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از نفوذ انقلاب اسلامی به کشور عراق را از جمله اهداف صدام برشمرد و افزود: صدام با نفوذ خود به استان خوزستان اسامی شهرهای آن را تغییر داد.


این فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: نیروهای داوطلب مردمی به همراه ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین عملیات خود با نام ثامن الائمه(ع) وارد جنگ با نیروی‌های بعث عراق شدند و توانستند آبادان را از حصر نیروهای عراق خارج کنند و با رمز «نصر من الله و فتح القریب» بیش از 150کیلومتر مربع از خاک ایران را پس بگیرند.
کریمی به نقش نیروهای خراسان در هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: خراسان با 23هزار شهید، بیشترین شهید دفاع مقدس را تقدیم کشور کرده است.
وی عملیات ثامن‌الائمه(ع) را ضربه‌ای بزرگ بر پیکره نیروهای بعث عراق خواند و اشاره کرد: در این عملیات که 42 ساعت به طول انجامید، 3هزار نفر نیروی عراقی کشته و بیش از یک‌هزار نفر به اسارت گرفته شدند و غنایم جنگی بسیاری نصیب نیروهای ایران شد.


کریمی در ادامه سخنان خود به عملیات‌هایی چون طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس به عنوان دیگر عملیات‌های بزرگ در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: این چهار عملیات منجر به بازپس‌گیری تمامی اراضی از نیروهای بعث عراق شد که پس از آن صدام درخواست آتش‌بس داد و به پشت مرزها عقب‌نشینی کرد.
این فرماندۀ دفاع مقدس تأکید کرد: در هر جنگی قسمتی از اراضی یک کشور از دست می‌رود اما در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران وجبی از خاک ایران از دست نرفت؛ لذا ساعت‌های زیادی می‌توان از جنگ تحمیلی صحبت کرد و تعداد زیادی مقاله و کتاب نوشت.
گفتنی است سرهنگ قاسم کریمی جانباز و رزمنده دفاع مقدس دارای تالیفات متعددی در حوزه دفاع مقدس است که می‌توان به کتاب‌هایی چون «گردان 110 در نبرد 8 ساله»، «خاکریز ابرویی»، «سروقامتان77»، «از هویزه تا خرمشهر»، «نیلوفرانه»، «از قوچان تا خوزستان»، «در آرزوی آزادی»، «دفاع از خرمشهر» و «دکل دیده‌بانی» اشاره کرد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید