۱۴۰۰-۰۹-۰۲

افتتاح هم‌زمان 30 پایگاه خدمات تخصصی مشاوره در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور

در صدوچهارمین سه‌شنبۀ علمی‌فرهنگی آستان قدس رضوی و در راستای تبدیل کتابخانه‌ها به قطب‌های تأثیرگذار علمی، فرهنگی و اجتماعی، به‌طور هم‌زمان 30 پایگاه خدمات تخصصی مشاوره در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به‌صورت وبیناری افتتاح شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، در این مراسم که با حضور دکتر طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی؛ دکتر آذریان، رئیس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در یکصدو چهارمین سه‌شنبۀ علمی‌فرهنگی آستان قدس رضوی رقم خورد، 30 پایگاه خدمات تخصصی مشاوره با استفاده از ظرفیت خادمیاران متخصص در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به صورت هم‌زمان آغاز به کار کردند.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این مراسم با بیان اینکه کتابخانه‌ها علاوه بر محیط علمی، کارکردهای فرهنگی و اجتماعی در عرصه‌های مختلف نیز دارند، اظهار کرد: فضای کتابخانه‌ها می‌تواند برای گروه‌های مختلف ایجاد ارتباط کند.

کتابخانه‌ها بهترین مکان برای ایجاد حس مشارکت اقشار جامعه
دکتر عبدالحمید طالبی افزود: متولیان کتاب و کتاب‌خوانی باید شرایط مطلوبی برای افراد علاقه‌مند به مطالعه کتاب فراهم کنند تا از این طریق جامعه آگاه و رو به پیشرفت داشته باشیم.

وی کتابخانه‌ها را بهترین مکان برای ایجاد حس مشارکت در میان اقشار مختلف جامعه دانست و گفت: این مکان‌ها می‌تواند در زمینه جلب اعتماد خود و جامعه اثرگذار باشدکه خوشبختانه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی هم به جهت جایگاه معنوی و هم به دلیل داشتن گنجینه‌های عظیم و گران‌بها مورد توجه عموم مردم در سراسر کشور واقع شده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌ها اشاره کرد و افزود: کتابخانه‌ها می‌توانند نقش خود را در تعاملات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در بین گروه‌های مختلف جامعه به خوبی ایفا کنند و برپایی پایگاه‌های خدمات تخصصی مشاوره در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور رویدادی در تحقق این نقش و رسالت عظیم است.

دسترسی یکسان افراد به اطلاعات و خدمات کتابخانه‌ها کارکرد دیگر کتابخانه‌ها است که طالبی به آن اشاره کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با راه‌اندازی این پایگاه‌ها، کارکرد اجتماعی و پاسخ به نیازهای مردم به برکت وجود مقدس حضرت رضا(ع) در سراسر کشور توسعه یابد.

ارائه 47 هزار ساعت مشاوره در 6 ماه اخیر
در ادامه رئیس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی، سابقه ارائه خدمات مشاوره را به سال‌های 78 و 79 با افتتاح مرکز مشاوره مهر خواند و افزود: بخش دیگری از ارائه خدمات مشاوره در اداره پاسخگویی سوالات حرم مطهر رضوی در سال 83 آغاز شد. همچنین کلینیک‌های متعددی در سطح شهر مشهد برای ارائه خدمات مشاوره‌ای و روان‌درمانی زیر نظر آستان قدس رضوی فعالیت می‌کنند.

دکتر آذریان تصریح کرد: کانون خادمیاری رضوی 20 عنوان فعالیت دارد که یکی از آن‌ها، فعالیت در عرصه مشاوره است؛ به‌طوری‌که یکهزار و 200 نیرو به عنوان مشاور در 200 نقطه کشور و با ارائه 47هزار ساعت مشاوره در 6 ماه اول ساری جاری فعالیت می‌کنند.

وی مطالعه را یکی از موثرترین روش‌ها در کاهش استرس دانست و افزود: طبق تحقیقات  با 6 دقیقه مطالعه 68درصد استرس کاهش می‌یابد لذا  نگاه ما به کتاب در این حیطه به عنوان یکی از راه‌های مؤثر در تأمین سلامت روان فرد است.

رئیس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه فضای کتابخانه می‌تواند بهترین مکان برای ارائه مشاوره باشد، خاطرنشان کرد: بر این اساس درصدد شدیم از طریق تعامل با کتابخانه‌ها و ایجاد پایگاه‌های مشاوره در این اماکن خدمات خود را به‌صورت رایگان جهت فراهم کردن سلامت روح و روان مردم  ارائه کنیم.

پیوند مبارک کتاب و مشاوره
در ادامه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی به‌عنوان دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه امروز کتابخانه‌های عمومی، پایگاه‌های اجتماعی برای همه اقشار جامعه محسوب می‌شوند، اضافه کرد: امروز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سمت ارائه خدمات مورد نیاز مردم از جمله مشاوره در موضوعات مختلف خانوادگی، اجتماعی و ازدواج و... به‌طور جدی حرکت می‌کند تا مراجعین به کتابخانه علاوه بر مطالعه کتاب بتوانند با اعتماد به مشاوران امین مشکلات خود را طرح و رفع کنند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی‌اکبر سبزیان ، ابراز کرد: بهره‌گیری از خادمیاران رضوی متخصص در عرصه مشاوره در این پایگاه‌ها اقدام بسیار خوبی است؛ چراکه این افراد می‌توانند به دلیل انتساب به بارگاه حضرت رضا(ع) اعتماد مراجعین را در حل مشکلاتشان جلب کنند.

وی پیوند کتاب و مشاوره را اقدامی مبارک در رفع نیاز عموم مردم دانست و خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی برای ترویج فرهنگ مطالعه، بحث کتاب‌خوانی را از خانواده‌ها آغاز کردیم و پیشنهاد من به مشاوران رضوی این است که از تجویز کتاب برای اقدامات درمانی و پیشگیری استفاده کنند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید