۱۴۰۰-۰۹-۰۳

آمادگی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و حرم حضرت معصومه(س) برای همکاری‌های مشترک

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ضمن تأکید بر همکاری و تعامل مشترک بیش از پیش دو مجموعه آستان قدس رضوی و حرم حضرت معصومه(س) در عرصه‌های مختلف، پیشنهاد همکاری این دو کتابخانه را در حوزه تاریخ شفاهی و دیجیتال‌سازی اسناد ارائه کرد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، دکتر محمدهادی زاهدی در جلسه وبیناری که به صورت مشترک با کتابخانه حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با تأکید بر ضرورت ارتباط بیشتر بین داده‌ها و ساختارهای دو مجموعۀ آستان قدس رضوی و آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س)، از وجود اسنادی نفیس مرتبط با حرم حضرت معصومه(س) در مرکز اسناد آستان قدس رضوی یاد کرد و افزود: این اسناد طی مراسم‌هایی رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به قدمت هزار ساله کتابخانه آستان قدس رضوی و نگاه حمایت‌گرایانه این مجموعه اضافه کرد: این گنجینه گرانبها منابع خود را از طریق فضای مجازی جهت سهولت دسترسی در اختیار محققان، پژوهشگران و سایر اعضای خود قرار می‌دهد.

زاهدی کتابخانه‌های آستان مقدس اهل بیت(ع) را شایسته‌ترین مراکز برای نگهداری اسناد و آثار اصیل اسلامی که در معرض آسیب هستند، دانست و با اشاره به وجود بیش از 168هزار نسخه خطی و چاپ سنگی در کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: در راستای بقای آثار گرانبها، تصویربرداری از نسخ خطی موجود در کشور و در مرحله بعد موجود در جهان اسلام در کتابخانه آستان قدس رضوی آغاز شده است؛ به‌طوری‌که در فاز نخست بیش از 40هزار نسخه خطی دیجیتال‌سازی شده است و چنانچه کتابخانه حضرت معصومه(س) به این اقدام نگاه ویژه داشته باشد می‌تواند بسیاری از اسناد مرتبط با حرم و شهرهای پیرامون قم را حفظ و نگهداری کند.

وی همچنین خواستار همکاری دو کتابخانه آستان قدس رضوی و حرم حضرت معصومه(س) با همکاری بیوت علما و مدارس حوزه علمیه در حوزه تاریخ شفاهی در قالب یک پروژه مشترک شد و افزود: کتابخانه آستان قدس رضوی صاحب 20 هزار ساعت مصاحبه در آرشیو تاریخ شفاهی است.

8گنجینه ارزشمند در آستان مقدس حضرت معصومه(س)
در ادامه، مدیر کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه(س) با استقبال از پیشنهادات ارائه شده در راستای خدمات مشترک دو مجموعه، جهت اجرایی شدن این موارد اعلام آمادگی کرد.

محمد عباسی یزدی در تشریح و معرفی هشت گنجینه موجود در آستان مقدس حضرت معصومه(س) بیان کرد: گنجینه نسخ خطی افزون بر 2هزار نسخه کتاب و قرآن خطی است که قدیمی‌ترین کتاب موجود در آن مجمع‌البیان مربوط به سال 585 هجری قمری و قدیمی‌ترین قرآن با ترجمه فارسی متعلق به سال 892 هجری قمری است.

وی در ادامه به گنجینه نفایس که دارای یکهزار و 120 کتاب نفیس، 51 نقشه و دیگر آثار ارزشمند است، اشاره کرد و افزود: مرکزکتب چاپ سنگی و سربی با دارا بودن بیش از 3 هزار و 500 اثر کتاب چاپی سنگی و سربی از دیگر گنجینه‌های موجود در آستان مقدس حضرت معصومه(س) است.

گنجینه کتبِ با بیش از 50 سال قدمت و کتب عطف زرد که به صورت خاص در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد و همچنین مرکز کتب چاپی با بیش از 170هزار اثر از دیگرگنجینه‌های موجود در این آستان است که عباسی به آن اشاره کرد.

وی یادآور شد: بیش از یکهزار و 480 عنوان نشریه و 204 عنوان روزنامه در کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه(س) نگهداری می‌شود که می‌توان به نشریات کمیاب و قدیمی از جمله «فلاحت و تجارت» مربوط به 1298 شمسی، «روزنامه شرف» مربوط به 1302 قمری و روزنامه «عروه الوثقی» مربوط به 1351 قمری اشاره کرد.

مدیر کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: مجموعه‌ای از قرآن‌های چاپی و سنگی و سربی به زبان‌های مختلف و بیش از یکهزار نسخه قرآنی از دیگر آثار ارزشمندی است که در کتابخانه این آستان مقدس نگهداری می‌شود و قدیمی‌ترین قرآن در این مجموعه متعلق به سال 1258 هجری قمری است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید