توسط اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی صورت گرفت
۱۴۰۰-۰۹-۰۳

مرمت 2 تابلوی نقاشی قهوه‌خانه‌ای شاهکار عهد قاجار

دو تابلوی نقاشی قهوه‌خانه‌ای از شاهکارهای هنری دورۀ قاجار جهت به نمایش گذاشتن در موزۀ ورزش آستان قدس رضوی توسط ادارۀ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی مرمت شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: این دو تابلوی نقاشی رنگ روغن مربوط به اواخر دوره قاجار، صحنه‌هایی از نبرد رستم با خاقان چین و همچنین کشتی گرفتن رستم و سهراب را به تصویر کشیده است.
علی‌اصغر ثابت‌جازاری در بیان ویژگی‌های ظاهری این دو شاهکار هنری عهد قاجار افزود: تابلوی کشتی گرفتن رستم و سهراب توسط حسن نقاش به سفارش عباسعلی نجفی در ابعاد 2 متر در یک متر و 60 سانتی‌متر خلق شده است.
وی به دیگر تابلوی هنری، اثر  محمد مدبر اشاره کرد و گفت: این تابلو در ابعاد یک متر و 97 سانتی‌متر در یک متر و 50 سانتی‌متر، تجلی صحنه‌ای از جنگ رستم با خاقان چین است.
رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: پس از اتمام اقدامات مرمتی، این آثار جهت نمایش به موزه ورزش آستان قدس رضوی بازخواهد گشت.
وی با بیان اینکه نقاشی‌ قهوه‌خانه‌ای اصولاً توسط هنرمندان مکتب ندیده خلق می‌شود، افزود: این هنر در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اوج گرفت که کماکان در عصر حاضر مورد توجه تمامی هنرمندان است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید