۱۴۰۰-۰۹-۰۴

«قصه‌های پندآموز کلیله و دمنه؛ مجموعه کتاب‌درمانی و قصه‌درمانی» رونمایی شد

جلد اول کتاب «قصه‌های پندآموز کلیله و دمنه؛ مجموعه کتاب‌درمانی و قصه‌درمانی» با رویکرد آموزش مهارت‌های دوستیابی و دشمن‌شناسی با حضور گردآورندگان اثر در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مسئول امور ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در جلسه نشست پژوهشی و رونمایی از جلد اول کتاب «قصه‌های پندآموز کلیله و دمنه؛ مجموعه کتاب‌درمانی و قصه‌درمانی»، کار سه تن از کتابداران کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، آشناسازی کودکان با مهارت‌های دوستیابی را از اهداف گردآوری این کتاب برشمرد. وی تصریح کرد: در این کتاب سعی ما بر این بودکه با گلچین کردن برخی داستان‌های جذاب کلیله و دمنه و بازنویسی قصه‌ها برای کودکان با استفاده از قصه‌درمانی و کتاب‌درمانی، آنان را با مهارت‌های اجتماعی دوست‌یابی و دشمن‌شناسی آشنا کنیم تا در آینده، دچار پیامدهای مخرب انتخاب دوستان نامناسب نشوند و از آسیب‌های فردی و اجتماعی حاصل از آن در امان باشند.
راحله شاهمرادی‌زاده افزود: این کتاب دارای 12 قصه برگرفته از داستان‌های کلیله و دمنه و متناسب با شرایط روز و نیاز کودکان بازنویسی شده است.


وی بیان کرد: کتاب کلیله و دمنه مجموعه‌ای ارزشمند از دانش و اندرزهاست که از روزگاران قدیم برای ما به یادگار گذاشته شده است. اصل این کتاب هندی بوده و قهرمانان اصلی این کتاب حیواناتی هستند که راه و رسم و شیوه زندگی کردن را به انسان‌ها می‌آموزند.
مسئول امور ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی این سازمان در بخش دیگری از سخنان خود، ادبیات را مقوله‌ای مهم و تأثیرگذار در پرورش کودک برای یک زندگی سالم، ایجاد مسرت خاطر، وسعت تخیل و نیروی خلاقیت برشمرد و در این میان سهم و جایگاه داستان‌های خیالی، قصه‌های حیوانات و افسانه‌های پریان را نسبت به سایر قالب‌های ادبی بسیار چشمگیر دانست.
وی با اشاره به جایگاه ویژه نقل داستان و قصه از زبان حیوانات از دیرباز در ادبیات داستانی جهان به‌ویژه داستان‌های کودکان اظهار کرد: این روش برای آموزش مفاهیم و مطالب کودکان بسیار مفید و مؤثر است.
شاهمرادی‌زاده تأثیر داستان و قصه بر کودکان را بسیار وسیع و محسوس خواند و تصریح کرد: کودک از طریق ارتباط با همین داستان‌ها به شناختی صحیح و درکی درست از جهان پیرامون خود و اطرافیانش دست می‌یابد و به تدریج به ترسیم، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ذهنی و شخصیتی آینده خود می‌پردازد.
وی بیان صادقانه ترس و نگرانی، طرح واقعیت‌های تلخ زندگی و کشف مهارت‌ها را از دیگر کاربردهای مثبت قصه‌ها و افسانه‌ها در حوزۀ روان‌شناسی ذکر کرد.
شاهمرادی‌زاده در پایان ضمن تشریح عملکرد مرکز ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی این سازمان از سال 96 تاکنون، به اجرایی کردن سه طرح «منبر مبتنی برکتاب»، «کوله کتاب» و «جرعه کتاب» در آیندۀ پیشِ‌رو اشاره کرد و گفت: امیدواریم طرح «زنگ کتاب» در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به طرح ملی تبدیل شود.
گفتنی است صدیقه جهانی، راحله شاهمرادی‌زاده و عزیزه نیک‌ذات، کتابداران کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی گردآورندگان این کتاب هستند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید