حضور کتابداران رضوی در برنامه زنگ کتاب کودکان گلستان علی
۱۴۰۰-۰۹-۱۴

زنگی که رویاهای کودکانه را به پرواز درمی آورد

کتابداران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، برنامه زنگ کتاب رابرای ترویج کتاب و کتابخوانی در بخش‌های مختلف کشور به اجرا درآورده اند

ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، دغدغه همیشگی مسئولان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی بوده و در این راستا، با ایده‌های برگرفته از همفکری‌های کتابداران این سازمان، طرح‌های منحصر به فردی در بخش‌های مختلف کشور به اجرا درآمده است.

برنامه زنگ کتاب که جرقه آن در سال 1394 زده شد، ایده‌ای تازه بود که اینبار کتابداران به جای دعوت از مخاطبان برای حضور در کتابخانه‌ها، خود به جمع مردم وارد شدند.
کتابداران کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس ‌رضوی مدارس مناطق کم‌برخوردار و مراکز کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را هدف اجرای این طرح قرار دادند و در مناسبت‌های مختلف، برای نواختن زنگ کتاب، میهمان این مراکز می‌شدند.

کتاب‌هایی برای این مراکز برده و با علاقه برای بچه‌ها خوانش می‌کردند. کم‌کم دیگر مراکز و مدارس مشهد هم مشتاق اجرای این طرح شدند و درخواست‌های متعدد از سوی آن‌ها، مسئولان کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی را بر آن داشت که این طرح را گسترش دهند.

کودکان گلستان علی
یکی از مراکز همیشه همراه در اجرای طرح زنگ کتاب مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست گلستان علی(ع) است.
در این مرکز از نیمه دوم سال 97 تا به امروز قریب به 80 زنگ کتاب نواخته شده است که به گفته مدیر و مربیان این مرکز تاثیر بسیار مثبتی در روحیه این کودکان داشته است.
 
خوب گوش دادن برای خوب یادگرفتن
خانم احقر مدیر مرکز گلستان علی (ع)، برخورد گرم و صمیمی توام با آرامش کتابدار را یکی از عوامل جذب کودکان به این برنامه عنوان می‌کند.
خانم کدخدا از مربیان این مرکز نیز معتقد است برگزاری این جلسات باعث علاقه‌مندی کودکان به مطالعه شده و خوب گوش دادن و سکوت کردن که لازمه امر یادگیری است در کودکان تقویت شده و در کنار آن با تلاش برای جواب دادن به سئوالات کتابدار، حس رقابت نیز در آنان تقویت می‌شود.

انتقال شاخصه های اخلاقی
خانم شریف‌زاده از دیگر مربیان این مرکز نیز یادگیری احترام به حقوق دیگران را از مولفه‌های آموزشی این کلاس بر می‌شمارد.
وی همچنین نحوه رفتار و سبک بیان کتابدار را یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در پذیرش کودکان بیان کرده و معقتد است در این کلاس بسیاری از شاخصه‌های تربیتی و اخلاقی از طریق محتوای داستان به کودک منتقل می‌شود.

همراه با کتاب در پرواز رویاها
خوانش کتاب فرصتی برای کودک است که همراه با داستان به دنیای رویاها قدم ‌گذارند. خانم ضیایی‌فر دیگر مربی این مرکز با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: این کلاس ذوق شنیدن و علاقه به یادگیری را در کودکان فعال کرده و علاوه بر آن در رفتار و خلق و خوی آنان تاثیرات مثبتی را بروز داده است.

آشتی کودکان با کتاب
خانم هما کفشدار طوسی؛ کتابدار کتابخانه مسجدالرضا(ع) از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی، همراه همیشگی کودکان گلستان علی(ع) است که بسیاری از اوقات فراغت بعد از کار را در میان این جمع صمیمی با خوانش کتاب سپری می‌کند.
وی برگزاری جلسات زنگ کتاب را فرصتی برای کودکان عنوان می کند که با کتاب و مطالعه آشتی کنند.
کفشدار که قریب به 80 جلسه خوانش را در میان کودکان این مرکز برگزار کرده، دقت و ظرافت در انتخاب کتاب با توجه به مخاطب خاص را یکی از عوامل جذب کودکان به تورق کتاب عنوان می کند.
وی کتاب را غذای روح می‌خواند که چاشنی و رنگ آن می‌بایست با ذائقه مخاطب سازگار شود تا نگاه و ذهن کودکان به شور و نشاط آید و انس با کتاب ، راه را برای فردای روشن آنها هموار کند.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید