۱۴۰۰-۱۰-۲۵

ثبت 17 اثر از موزه‌های آستان قدس رضوی در فهرست آثار تاریخی – فرهنگی ملي

موزه های آستان قدس رضوی، 17 اثر خود را در فهرست آثار تاریخی- فرهنگی ملی به ثبت رساند.


به گزارش گنجینه رضوی، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجموعه آثار ثبت شده را جزء مفاخر هنری، علمی و فرهنگی موجود در موزه‌های رضوی برشمرد.

آثار ثبت شده از گنجینه نجوم
وی «اسطرلاب مسطح» ساخته شده توسط عبدالحسین عبدالائمه (1089تا1135ق اصفهان) که در این فهرست به ثبت رسید را از نفیس‌ترین، گران‌بها‌ترین و دقیق‌ترین اسطرلاب‌های جهان برشمرد و آن را نشان دهنده نقش دانشمندان ایرانی و مسلمان در دانش کیهان‌شناسی، گاهشماری و ارتقا و تکامل و گسترش اسطرلاب عنوان کرد.
حسینی «اسطرلاب کروی» ساخته شده به تاریخ 1058 ه.ق موجود در این فهرست را نیز افزون بر جایگاه علمی آن، نشانه دهنده شکوفایی‌های هنری و آفرینش‌های صنعتی عنوان کرد که از گونه‌های نایاب باقی مانده در جهان است.

اسطرلاب کروی ثبت شده در حافظه ملی

آثاری ثبت شده از گنجینه فرش
وی با بیان اینکه آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی از گنجینه‌های مختلف موزه مرکزی آستان قدس رضوی منتخب شده است، به آثار ثبت شده از گنجینه فرش اشاره داشت و «صندوق پوش زری اطلسی» متعلق به دوره صفوی(952ق) را از آن جمله برشمرد.
وی «ضریح پوش ضریح حضرت رضا(ع)» تهیه شده در تاریخ: 1315 ه-ق. برابر با 1277ش و 1898م. و «قالی پرده ای دور محرابی» دارای ارزش فرهنگی مردم شناختی و هنری متعلق به دوره قاجاریه 1281 شمسی را از دیگرموارد ثبت شده عنوان کرد.
حسینی«قالی افشان شاه عباسی(گلابتون دار)»که به دستور شاه عباس صفوی مخصوص حرم رضوی بافته شده است را دیگر اثر ثبت شده برشمرد و آن را یادمانی نفیس از اوج تکاپو‌های هنری و کارگاه‌های بافت قالی در مشهد روزگار شاه عباس صفوی عنوان کرد.

فرش پرده ای ثبت شده در حافظه ملی

آثار ثبت شده از موزه قرآن
حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی همچنین به آثار موزه قرآن ثبت شده در حافظه ملی اشاره داشت و «قرآن کامل به خط میرعبدالقادرحسینی شیرازی» کتابت شده در قرن 10 وقف شده توسط همایون اعظم ابراهیم قطب‌شاه پادشاه کلکنده هند به تاریخ 970 هجری قمری را از آن جمله عنوان کرد.
«قرآن کامل مترجم باپنج تفسیر» اثر ارزشمند تفسیر حسینی به زبان فارسی از ملاحسین واعظی کاشفی، عالم بزرگ شیعی، در کنار چهار تفسیر اهل سنت بیضاوی، مدارک، جلالین و کشاف به زبان عربی، کتابت شده توسط دولت محمد در سال 1082 ق در شهر هرات دیگر اثر منتخب از موزه قرآن بود که وی بدان اشاره کرد.

قرآن 5 تفسیر ثبت شده در حافظه ملی

آثار منتخب موزه تاریخ حرم
وی به «پنجره فولادی زرکوب» اثری یگانه از هنر فلزگری و زرگری دوره تیموری با کتیبه زرکوب شاهرخ تیموری به عنوان یکی از آثار منتخب گنجینه تاریخ حرم ثبت شده در حافظه ملی اشاره کرد و «قفل آویز رمزدارفولادی یازده مگسی» به همراه کلید نمونه از صنعت فولادکاری دوره صفوی با تزیینات زرکوب و استفاده از اشعار فارسی را دیگر شی منتخب عنوان کرد.
حسینی همچنین «قندیل طلای جواهر نشان کتیبه‌دار» قدیمی‌ترین قندیل به وزن سه کیلوگرم، اهدا شده توسط شاهرخ تیموری به حرم امام رضا (ع) و «محراب کاشی زرین فام(پایین پای مبارک حضرت رضا(ع)» کهن ترین محراب‌های این مکان به تاریخ 612 هجری قمری ساخته شده توسط استادانی از خانواده طاهر کاشانی را به عنوان دیگر آثار منتخب یاد کرد.

قندیل طلا ثبت شده در حافظه ملی

دیگر آثار ثبت شده در حافظه ملی
«بقایای پرچم واقعه جهاد اسلام عشایر عرب خوزستان علیه انگلیس در جنگ جهانی اول 1293ش.»، «تابلو تعزیه خوانی وقایع روز عاشورا»، «دو جام دوستکامی قلم زنی و کتیبه‌دار و منقوش و کتیبه‌دار»، «سکه دراخم شاپوراول ساسانی (241 تا 272م.)» از نمونه سکه‌های نایاب ساسانی، معروف به کلاه‌عقابی که به طور مناسبتی ضرب می‌شده است نیز از دیگر آثار ثبت شده بود که وی بدان اشاره کرد.

پرچم عشایر در مبارزه با انگلیس


حسینی با بيان اينكه پرونده بسياري از ديگر آثار موزه‌هاي آستان قدس رضوي نيز در نوبت ثبت ملي قرار دارند اظهار داشت: ثبت ملي آثار تاريخي مقدمه ثبت در حافظه جهاني يونسكو است و ما بي‌وقفه برای ثبت آثار در حافظه جهاني تلاش می‌کنیم.  

گفتنی است مجموعه 36 مدال و بازوبند پهلوانی جهان پهلوان تختی که توسط وی به موزه آستان قدس رضوی اهداء شد نیزدر تاریخ 7 دی ماه سال جاری در حافظه ملی به ثبت رسید.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید