در یکصدو دوازدهمین سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی
۱۴۰۰-۱۰-۲۸

قدیمی ترین اسناد تعلیم و تربیت رونمایی شد

قدیمی‌ترین اسناد تعلیم و تربیت موجود در آرشیو مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در یکصد و دوازدهمین برنامه سه شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، الهه محبوب؛ رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم که در محل تالار کنفرانس  کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، به نگهداری بیش از هفت هزار برگ سند تاریخی مراکز آموزشی در جوار مطهر رضوی از دوره صفوی تا پهلوی اشاره کرد.


وی براساس اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به وجود مراکز آموزشی بسیاری از جمله مکتب‌خانه ویژه اطفال و مدارس علمیه از دوره صفوی در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) اشاره داشت و قدیمی‌ترین سند مکتب‌خانه را متعلق به سال 1012 هجری قمری عنوان کرد که به قبض حقوق «یار علی» معلم مکتب‌خانه تعلق داشته است.


محبوب خاطرنشان کرد: مدارس «پریزاد»، «دودر» و «بالاسر» از جمله مراکز آموزشی هستند که از دوره تیموری در جوار حرم رضوی ایجاد شد و از دوره صفویه به بعد تعداد این مدارس افزایش پیدا کرد که از جمله آن می‌توان به مدارس علمیه «فاضل خان»، «میرزا»، «مستشاریه»، «علی نقی میرزا» اشاره کرد.

 

وی همچنین از وقف املاک نیک‌اندیشانی چون محمود بیکا ناظر بیوتات آستانه، بانو تاج ماه‌بیگم، مهدی قلی خان قرایی، علی اکبر خان تحویلدار  و میرزا بابا مستوفی برای مصارف آموزشی در آستان قدس رضوی یاد کرد.

 

احیای مدارس علمیه پس از انقلاب اسلامی
در ادامه این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین محمد ابراهیم روشن ضمیر؛ معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، تعلیم و تربیت را از امور مورد تاکید اسلام ذکر کرد و مساجد را یکی از مراکز تعلیم و تربیت در آغاز اسلام برشمرد.


وی، حضور اشخاص برجسته علمی از جمله مرحوم مجلسی، کاشانی و حرعاملی در مشهد و برگزاری جلسات متعدد از سوی بزرگان دینی را نشان از جایگاه تعلیم و تربیت در مشهد عنوان کرد و به وجود شخصیت‌های برجسته علمی بسیاری در مدارس علمیه مشهد در قرن 14 و 15 اشاره داشت.

 

روشن ضمیر افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، مدارس و حوزه‌های علمیه توسط آستان قدس رضوی احیا شد و امروزه شاهد تولید آثار برجسته علمی و پژوهشی بسیاری از حوزه‌های علمیه و دانشگاه علوم اسلامی رضوی هستیم.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید