نخستین نشریه‌ای که وقف آستان قدس رضوی شد:
۱۴۰۰-۱۲-۱۵

وقایع اتفاقیه؛ اولین کتاب روزنامه مطبوعات وقف شده برآستان قدس رضوی

قدیمی‌ترین نسخه‌های دست نویس روزنامه وقایع اتفاقیه به همراه وقفنامه آن، در آرشیو نشریات کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است.

به گزارش گنجینه رضوی، علی سلیمانی؛ کارشناس تالار مطبوعات مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، بانو اشرف السلطنه همسر سید حسین عرب -نایب التولیه وقت آستان قدس- را واقف این کتاب عنوان کرد که نشریات وقایع اتفاقیه از ایران5 ربیع الثانی 1267 قمری تا محرم 1277 را در بر دارد.


وی، به دستخطی در صفحه آستر بدرقه با مهر مرتضی قلی طباطبایی -تولیت وقت آستان قدس رضوی- و حسین‌بن سعید حسینی موسوی نایب‌التولیه وقت به تاریخ سوم شعبان 1334 قمری اشاره کرد.


سلیمانی ادامه داد: در دستخط مرتضی قلی طباطبایی چنین آمده است: «وقف مؤبد و حبس مخلّد شرعی نمود حضرت مستطاب اجل عالی آقای حاجی سیدحسین نایب التولیه دام اقباله حسب الوصیه صبیه جلیله خود مرحومه مغفور نواب علیه عالیه اشرف السلطنه طاب ثراها این یک جلد کتاب روزنامه به انضمام یکصد و پنجاه جلد دیگر به کتابخانه مبارکه رضویه علی مشرفها آلاف الثناء و التحیه که به عموم مؤمنین و مسلمین از قرائت و مطالعه آنها منتفع و بهره‌مند گردند و واقفه معظمه را بدعای خیر یاد و شاد فرمایند مشروط بر اینکه از شهر بند ارض اقدس بیرون نبرند...»  


این کارشناس، روزنامه وقايع اتفاقيه را اولين روزنامه رسمي كشور عنوان کرد كه برای نخستین بار در تاریخ جمعه پنجم ربيع‌الثاني 1267 قمری و با عنوان «روزنامچه اخبار دارالخلافه طهران» به همت امير كبير و مديريت ميرزا جبار تذكره‌چي در تهران منتشر شد.


سلیمانی به تأثیرپذیری خط و خوش‌نویسی نستعلیق در این روزنامه اشاره داشت و تصریح کرد:  روزنامه وقایع اتفاقیه در راستای اهداف امیرکبیر برای انجام تغییراتی بنیادین در ایران به منظور گام برداشتن در مسیر پیشرفت کشور منتشر شد.


وی همچنین به سابقه فعالیت‌های این بانوی واقف در عرصه روزنامه‌نگاری اشاره داشت و از اشرف السلطنه به عنوان نخستین زن روزنامه‌نگار ایران و همچنین اولین بانوی عکاس ایران یاد کرده‌است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید