۱۴۰۱-۰۴-۰۱

جمعی از اساتید زبان و ادبیات فارسی هند از کتابخانه و موزه رضوی بازدید کردند

جمعی از اساتید زبان و ادبیات فارسی و رؤسای دانشگاه ممتاز لکهنو، بگلپور و دانشگاه خواجه معین الدین چشتی کشور هند از کتابخانه و موزه مرکزی آستان قدس رضوی بازید کردند.

به گزارش گنجینه رضوی، حلیم اختر ابومحمد رئیس بخش فارسی دانشگاه بگلپور در این بازدید با اشاره به منابع مطالعاتی موجود در این کتابخانه که به 98 زبان زنده دنیا است، وجود چنین مجموعه عظیم فرهنگی را برای هر کشوری لازم و ضروری عنوان کرد.
وی سنت‌های معماری ایرانی به کار رفته در این مجموعه را بسیار منحصر به فرد دانست و کتابخانه حرم مطهر رضوی را مایه فخر ایران و جهان اسلام برشمرد.
ابومحمد افزود: اینجا مکان بسیار مناسبی برای پژوهش است و فرصت هرگونه مطالعه دینی با استفاده از کتب معتبر اسلامی فراهم است.
وی تصریح کرد: این کتابخانه نزد مسلمانان هند مکانی شناخته شده است و بسیاری علاقه دارند که از این مکان دیدن کنند.

ملک سلیم جاوید رئیس بخش فارسی دانشگاه جواهرلعل نهرو نیز در این بازدید با اشاره به علاقه گسترده جوانان این کشور به آموزش زبان فارسی، کتابخانه آستان قدس رضوی را مکانی مناسب برای مطالعات متون ادبی فارسی عنوان کرد.
وی معماری این کتابخانه را منحصر به فرد دانست و گفت: چنین مکانی مملو از ظرافت‌های هنر معماری را در هند نمی‌توان یافت.
سلیم جاوید افزود: در این معماری تمدن و فرهنگ ایرانی نهفته است و استفاده از اشعار فارسی در وصف امام رضا(ع) نشان از ارادت شاعران پارسی به ساحت ائمه معصوم است.
وی همچنین این مکان را مناسب برای اهل پژوهش از هر ملیتی عنوان کرد و برای پژوهش برروی نسخ خطی با محوریت ادبیات فارسی در این مکان ابراز علاقه کرد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید