۱۳۹۳-۰۷-۱۲

کتابخانه تخصصی جغرافیا

منابع جغرافیایی
منابع جغرافیا شامل کتابها، نقشه ها، اطلس ها، کره های جغرافیایی، فرهنگ ها، منابع سرشماری، آمارنامه ها و ... می شود. این مجموعه دارای بیش از 3000 نقشه جغرافیایی در مقیاس ها و موضوعات متنوع است.
نقشه ها ی موجود شامل نقشه های توپوگرافی، طبیعی، تقسیمات سیاسی کشورها، گردشگری، نقشه شهرهای مختلف ایران، نقشه های سایر کشورهای جهان، از قدیمی ترین نقشه ها تا سالهای اخیر را به زبانهای فارسی و خارجی در بر گرفته است
اطلسهای جغرافیایی شامل اطلس های بزرگ جهان، ایران، اطلسهای تاریخی، فضا و...که از برجسته ترین اطلسهای موجود می توان" اطلس ملی ایران" را که در 18 جلد می باشد نام برد.کتاب مرجع "earth" از انتشارات Millennium House  در سال 2008 در سیدنی استرالیا به چاپ رسیده است. این اطلس از سری کتابهای آبی می باشد که در جهان در 2000نسخه چاپ شده است و دیگر بازچاپ نخواهد شد. شماره 337 آن در کتابخانه تخصصی جغرافیا نگهداری می شود. کتاب مذکور قریب 20 کیلوگرم وزن دارد. این مرجع به برسی کشورهای جهان در زمینه های تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، اقتصاد، کشاورزی و... می پردازد. از دیگر منابع نفیس می توان به Special maps of Persia 1477 - 1925/ by Cyrus Alai.- Leiden; Boston: Brill, 2010. که شامل نقشه های تاریخی ایران می باشد، اشاره نمود.
بیش از 5000 ، جلد کتاب تخصصی جغرافیا و علوم وابسته شامل متون قدیمی جغرافیا و همچنین کتابهای تخصصی دانشگاهی از دیگر منابع این مجموعه است.
نرم افزارهای جغرافیایی شامل اطلس جهان، نرم افزار تنوع زیستی ایران و... هستند.
نقشه ایران که توسط مهندس بغایری در 1316 ه. ش ترسیم شده از نفایس نقشه ها می باشد. کتابهای مرحوم رزم آرا در حوزه جغرافیای نظامی نیز در این کتابخانه نگهداری می شود.

اطلس تاریخی ایران شامل نقشه های قبل از اسلام تاکنون، اطلس شیعه از رسول جعفریان و اطلس تاریخ اسلام از حسین مونس از منابع کمیابی هستند که نقشه های نفیسی جهت استفاده محققان و پژوهشگران را جمع آوری نموده است.

فرهنگ شهرها و استان های کشور و دانشنامه کشورها و قاره های جهان و منابعی در زمینه گردشگری از دیگر منابع کاربردی این کتابخانه می باشد.

تصاویر تالار جغرافیا
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید