در یکصد وبیست ونهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی
۱۴۰۱-۰۴-۰۷

قدیمی‌ترین نسخه خطی جلاءالعیون علامه مجلسی رونمایی و معرفی شد

همزمان با ایام شهادت حضرت امام جوادالائمه(ع) قدیمی‌ترین نسخه خطی جلاءالعیون علامه مجلسی، موجود در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در یکصد وبیست و نهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، آیت‌الله سید مهدی رجایی؛ استاد حوزه علمیه و بنیان‌گذار پژوهشکده انساب قم در این جلسه که در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکز آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن تکریم این برنامه، سه شنبه‌های فرهنگی را الگویی برای سایر کتابخانه‌های معتبر کشور برشمرد که می‌توانند نفایس خود را به محققان و پژوهشگران معرفی کنند.

وی در ادامه به معرفی آثار علمی علامه مجلسی پرداخت و گفت: دسته‌ای از آثار ایشان همانند منازل‌الاخیار و بحارالانوار علمی و به زبان عربی است و دسته‌ای دیگر که مخاطب آن عامه شیعیان هستند با وجود اینکه در 400 سال گذشته تالیف شده همانند حیات القلوب دارای نثری بسیار سلیس و روان است.

این پژوهشگر و استاد حوزه، جلاء‌العیون را یکی از کتاب‌های بسیار ارزشمند علامه مجلسی عنوان کرد که با موضوع  شرح حال 14 معصوم بیشتر به مصائب وارده بر اهل بیت(ع) پرداخته است.

وی به سخن علامه مجلسی در خصوص وجه تسمیه جلاءالعیون اشاره کرد که فرمودند:«چون اشک ریختن بر مصائب اهل بیت(ع) سبب جلای باطن می‌شود این نام را بر آن برگزیدم».

آیت‌الله سید مهدی رجایی به خدمت علامه مجلسی در حفظ میراث شیعه با تاسیس کتابخانه‌ای در دوران صفویه اشاره کرد که بسیاری از آثار آن تاکنون باقی مانده است.

اکبر ایرانی؛ مدیرعامل مرکز میراث مکتوب نیز در این جلسه بر ایجاد مرکزی برای بررسی با نگاه تاریخی به کتابت و جایگاه کاتبان در حفظ اطلاعات تاکید کرد.

وی تصریح کرد: با الحاقاتی که برخی کاتبان در متن اصلی تالیف داشتند باعث تغییر چهره شخصیت نویسنده نزد عموم جامعه می‌شدند تا جایی که برخی را ملحد و یا مسلمان مخلص معرفی می‌کردند.

در ادامه این جلسه قدیمی‌ترین نسخه خطی جلاءالعیون موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

این نسخه در جمادی الثانی 1099 توسط نصیر بن سیدمحمد حسینی به خط نسخ و به زبان فارسی کتابت شده و توسط شیخ حسین شمس حسینی ابرده در آبان 1335 به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شده است.  
گفتنی است این مراسم از طریق لینک https://webinar.aqr.ir/farhangi و صفحه اینستاگرام digital.aqr.ir برای علاقه‌مندان در دسترس قرار گرفت.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید