میلاد عظیمی
۱۳۹۷-۰۷-۲۶

کتاب شناسی موضوعی تاریخی از چاپکرده ها و نوشته های ایرج افشار

ع گ/644الف92/ 020م

کتابشناسی موضوعی ـ تاریخی از چاپکرده ها و نوشته های ایرج افشار منتشر شده در سالهای (1395-1323)» در سه مجلد و 3704 صفحه می باشد.

شادروان استاد ایرج افشار (1389-1304) را باید مهترین، تاثیرگذارترین و البته پرکارترین کتاب پژوه ایران در همۀ اعصار فرهنگ ایران دانست؛ پژوهشگری سختکوش که در جایگاه چهره‌های بین‌المللی قرار داشت؛ آثار او محل مراجعه پژوهشگران داخلی و خارجی علاقمند به کتاب و فرهنگ بود؛ البته در کنار کتابشناسی، باید او را همزمان، ایرانشناس و یزدشناس دانست. در واقع، کتابشناسی و ایرانی شناسی او مکمل یکدیگر بود.

گستردگی و تعدد فعالیت ها و پژوهش های استاد ایرج افشار، موضوعی است که گردآوری، مقوله بندی و تدوین مجموعه آثار او را دشوار می کند؛ با این حال، از آنجا که آگاهی از مجموعه آثار استاد می تواند راهنمای خوبی برای پژوهشگران حوزه های کتابشناسی، ایرانشناسی و یزدشناسی باشد، همواره تهیه فهرست نسبتاً جامعی از نوشته‌ها و چاپکرده‌های استاد افشار امری ضروری و لازم تلقی می شد.

نویسنده در مورد این کتاب نوشته است: «دوست ندارم و ضرورتي هم ندارد که از دشواري ستوه‌کننده اين کار چند ساله بگويم. دوست ندارم از شب‌ها و روزهايي که صرف اين کار طاقت‌سوز کردم بگويم. آنکه دستش در کار است مي‌داند و خواهد دانست. اگر هم ندانست يا نخواست که بداند گو مدان. اما دوست دارم با صدای بلند بگویم این کتاب ادای دین من است به ایرج افشار.

من هم کوشیدم در این کتاب «همۀ» آنچه را ایرج افشار نوشته و چاپ کرده ـ ولو یک پانوشت نیم سطری یا اظهارنظری یک کلمه ای باشد ـ فهرست کنم و با خودم عهد کردم برای دقیق بودن کار هر چه را که فهرست می کنم به چشم ببینم و بخوانم. برای نیل به این مقصود، هزاران صفحه کتاب و مجله را دیدم و خواندم و نوشته‌های استادم را از دل آن همه بیرون کشیدم و به صورت تاریخی ـ موضوعی فهرست کردم. هر عکس و نقاشی و نامه ای را که چاپ کرده فهرست کردم تا زمینه ای باشد برای افشارپژوهی و افشارشناسی».

کتاب در هشت بخش نگاشته شده است: کتابها؛ کتابواره ها و جزوه ها؛ کتابچه ها و رساله های پیشینیان؛ مجلات و نشریات ادواری؛ مقالات و یادداشتها؛ مقاله به زبان‌های دیگر؛ پیوست ها؛ نمایه ها

موضوع بندی این کتاب تلفیقی است از موضوع بندی فهرست مقالات فارسی و فهرست چاپکرده های ایرج افشار.

این کتاب ارزشمند در قسمت مرجع تالار محققان نگهداری می شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید