در یکصد و چهل و دومین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
۱۴۰۱-۰۸-۰۹

قرآن «پنج‌تفسیر»؛ نمادی از وحدت مسلمین رونمایی و معرفی شد

قرآن پنج تفسیر به عنوان نمادی از وحدت مسلمین در یکصد و چهل و دومین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری رونمایی و معرفی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، حسنعلی فریدونی؛ مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی، این قرآن با کتابت 5 تفسیر شیعه و اهل سنت را (دارای) با ترجمۀ فارسی عنوان کرد که دارای 763 برگ در ابعاد 26× 43 سانتی‌متر بوده و خطوط قرآن آن به خط نستعلیق کتابت شده است.
 وی ادامه داد: پنج تفسیر این اثر به خط نسخ است که توسط دوست محمد هروی، استاد برجسته خوشنویسی ایران در سال 1082 قمری کتابت شده است و  در ۲۶ ذی القعده سال ۱۲۱۸ هـ.ق توسط «محمد حسن خان بن محمد جعفربيگ هروی» وقف آستان قدس رضوی شده است.
فریدونی در ادامه توضیحات خود گفت: در این اثر ارزشمند، تفسیر حسینی به زبان فارسی از ملاحسین واعظی کاشفی، عالم بزرگ شیعه، در کنار چهار تفسیر اهل سنت به زبان عربی شامل بیضاوی، مدارک، جلالین و کشاف، کتابت شده که این قرآن را از این روی به نسخه‌ای کم نظیر تبدیل کرده است.

آرایه های مذّهب
وی در خصوص ویژگی های ظاهری این اثر گفت: صفحة اول اين قرآن مذّهب، دارای ترنج و نيم ترنج و گوشه است كه به زر و لاجورد و سفيداب و شنگرف و زنگار زينت يافته و سوره فاتحه و اوايل سورة بقره تا «يقيمون الصلوه» در شش صفحة سه سطری مذّهب و بين خطوط آن طلا اندازی شده است.
متن قرآن مذكور به خط ثلث نوشته شده است و حواشی آن به خط نسخ و به گونه چليپا درج شده است.
صفحات اين قرآن دارای جدول و كمند به تحرير و زر و شنگرف و لاجورد است كه گوشه‌های آن با گل و برگ زریّن زينت شده است و ترجمه فارسی و آيات تفاسير به شگرف است و سر سوره‌ها در قرآن ۵ تفسيره به خط رقاع و با قلم سفيداب نوشته و زمينه آن زراندود شده است.

هفته وحدت تذکری بر اتحاد امت اسلام
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی دهشت؛ عضو کمیسیون تبلیغ شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان و استاد حوزه و دانشگاه  به عنوان سخنران در این مراسم با محوریت وحدت از منظر قرآن و اهل بیت(ع) به ایراد سخن پرداخت.
وی با اشاره به آیه 103 آل عمران «واعتصموا بحبل الله...» حبل الله را با توجه به دیگر اشارات قرآن، ائمه معصوم معرفی کرد که ثقل اصغر و قرآن ناطق هستند.
دهشت، برگزاری ایام هفته وحدت را نیز اشاراتی از «فذکر بایام الله. . .» ایه 5 سوره ابراهیم عنوان کرد که تذکری بروحدت امت اسلام است.
وی ادامه داد: دین، اسلام و قرآن باعث به هم نزدیک شدن قلب‌هاست و اسلام دعوت می‌کند برادرانه کنار هم قرار بگیرید.
این استاد دانشگاه، رفتارهای وحدت آفرین را از آموزه‌های پیامبر اکرم برشمرد که ایشان امیرالمومنین علی(ع) را اسوه وحدت معرفی کرد.
دهشت، حفظ مشترکات را آموزه‌ای از مفهوم وحدت دانست و قرآن، سنت نبوی، مرجعیت تفسیری اهل بیت(ع)، مباحث اعتقادی، عبادت‌های مشترک، دشمن واحد، نمادهای وحدت آفرین همچون کعبه و اعمال حج و اعیاد بزرگ مسلمین را نمادی از این مشترکات برشمرد.
وی همچنین با اشاره به اذعان روایت شیعه و اهل سنت به پناهگاه بودن اهل بیت برای امت اسلام، تصریح کرد: درک صحیح از مفاهیم و مبانی دینی، انتظاری است که از جامعه مسلمین می‌رود و مراکز فرهنگی میبایست این امر را در جامعه فرهنگ‌سازی کنند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید