در 6 ماهه نخست سال 1401 صورت گرفت:
۱۴۰۱-۰۸-۰۹

مرمت 54 هزار برگ نسخه خطی و اسناد وآثار تاریخی در کتابخانه مرکزی رضوی

قریب به 54 هزار برگ نسخه خطی و اسناد تاریخی در 6 ماهه نخست سال 1401 در اداره حفاظت و مرمت کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مورد مرمت قرار گرفت.

به گزارش گنجینه رضوی، سیدعلی طباطبایی؛ رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، قدیمی‌ترین شی مرمت شده را سفال‌هایی مربوط به قبل از میلاد مسیح عنوان کرد.
وی افزود: تنها سلاح سرپر متعلق به دوره صفویه و کتیبه فولادی مطلا مربوط به ضریح مرصع از دیگر اشیای ارزشمندی هستند که طی این مدت توسط استاد ‌کاران این مرکز مرمت شده است.
طباطبایی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مرکز یاد کرد و صحافی 1472 جلد منابع چاپی، مرمت 3 اثر قاب آینه لایه چینی منقوش، موزون سازی 15ویترین، غباروبی 2 اثر ضریح پوش سرمه دوزی و مروارید دوزی و 83 مورد پایش محیطی مخازن موزه، نسخ خطی وچاپی را برخی از اقدامات انجام شده طی این مدت در مرکز مرمت کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برشمرد.

مرمت سلاح متعلق به دوره صفویه


وی همچنین به مرمت نسخ ارزشمند قرآنی متعلق به سده های5تا8 ه.ق اشاره کرد و گفت: این موارد که جزء آثار نفیس و ارزشمند آستان قدس رضوی محسوب می‌شوند دارای سرلوحه و شمسه‌های طلاکاری شده هستند که به آسیب‌های متعدد محیطی و فیزیکی مبتلا بودند که مرمت آن، مدت زمان طولانی را به خود اختصاص داد.
سیدعلی طباطبایی اظهار کرد: این مرکز در راستای بهبود شرایط محیطی و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی بسیار ارزشمند مجموعه آستان مقدس، جلسات متعدد کارشناسی را با سازمان فنی و نگهداری آستان قدس رضوی و شرکت‌های خارج از آستان برای استانداردسازی شرایط محیطی موزه‌ها و مخازن برگزار کرده است.

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید