مصادف با 13 آبان و روز دانش آموز در یکصد و چهل و پنجمین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
۱۴۰۱-۰۸-۱۱

اسناد آموزش و پرورش موجود در مرکز اسناد رضوی رونمایی شد

اسناد آموزش و پرورش موجود در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی هم زمان با 13 آبان روز دانش آموز در یکصد و چهل و پنجمین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد. 

به گزارش گنجینه رضوی، در این برنامه که با مشارکت بنیاد فرهنگی رضوی و اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در موزه قرآن و هدایای رهبری برگزار شد، محمد هادی زاهدی؛ مدیر مرکز اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به دستاوردهای فرهنگی و آموزشی هجرت امام رضا(ع) به مرو اشاره کرد. 
وی، هجرت امام رضا(ع) وحضور ایشان در دستگاه خلافت را فرصتی برای اقدامات فرهنگی ایشان عنوان کرد و گفت: حضور تمدن های مختلف در تمدن اسلامی که به واسطه فتوحات ایجاد شده بود باعث شد که جهان اسلام با هجوم اندیشه های گوناگون مواجه شود. 
زاهدی اظهار کرد: بقایای اندیشه های تمدنی، جامعه اسلامی را با انقلابی در داده ها مواجه کرده بود و حضور امام رضا(ع) در مرو فرصتی را برای پاسخگویی به سئوالات و شبهات، شرکت در مناظرات و سفر به شهرهای مختلف را برای ایشان فراهم آورد.
وی حضور 3 ساله امام در مرو را زمینه ساز تحول فکری وسیعی دانست که این تحول حتی مدفن ایشان را بعد از شهادت، کانون نشر و پرورش انسان های بزرگی ساخت که هر کدام چشم و چراغ جهانند. 


بنیان مدارس رضوی، آموزش بر پایه مباحث دینی 
سید صادق علی پرست؛ مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی، عصر حاضر را دوران مواجه با عالمانی عنوان کرد که تزکیه نشدند و مسیر حرکت تمدن بشری را به سمت ضلالت و گمراهی پیش می برند.
وی تصریح کرد: آستان قدس رضوی قرن هاست که مدرسه داری می کند و در آموزه های مدارس خود بر احیای امر مولایمام امام هشتم (ع) بر پایه آموختن و آموزش دادن تاکید دارد. 
وی مدرسه سازی در کنار تولید محتوا بر پایه محاسن کلام اهل بیت(ع) را لازم و ملزوم یکدیگر عنوان کرد و عدم آگاهی مردم از مفهوم کلام بزرگان دین را باعث تغییر سبک زندگی دانست.
علی پرست، مدرسه سازی و جریان سازی دینی را زمینه ای برای توسعه تعلیم و تربیت اسلامی برشمرد که زمینه حضور افراد آگاه در جامعه را در عرصه های مختلف علمی و حکومتی فراهم می کند. 
وی تصریح کرد: در حال حاضر بنیاد فرهنگی رضوی 14 باب مدرسه، پژوهشسرا و پیش دبستانی را زیر مجموعه خود دارد که به برکت وجود اما رضا(ع) جز فاخرترین مدارس در آموزش و پرورش به شمار می رود و در مباحث آموزشی خود رشد دانش آموز در تمامی ابعاد را مد نظر دارد. 
مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی، با اشاره به اسناد آموزشی آستان قدس رضوی که نشان از سبقه طولانی این آستان در امر آموزش است را  مایه مباهات دانست و تصریح کرد: آنچه در تاریخ می بینیم وقف و نذر آموزشی است و بسیاری مراکز آموزشی حضرت موقوفه داشته است که می بایست در احیای این سنت پسندیده تلاش شود.  

مدارس رضوی از صفویه تا امروز
کاظم جهانگیری؛ کارشناس اسناد آستان قدس رضوی نیز در ادامه این جلسه توضیحاتی را پیرامون تاریخ توسعه مدارس رضوی از صفویه تا امروز بر پایه اسناد ارائه کرد. 
وی، توجه به تاسیس مراکز آموزشی را از اولویت های تشکیلات اداری آستان قدس رضوی از آغاز شکل گیری آن در دوره صفویه عنوان کرد و گفت: در این دوره دو نوع مرکز آموزشی مکتب‌خانه و مدرسه علمیه به وجود آمد که طی آن مکتب‌خانه‌ها آموزش ابتدایی به اطفال و مدرسه‌های علمیه، آموزش‌های تخصصی را ارائه می دادند.
 این کارشناس به وجود قریب به 7 هزار برگ سند پیرامون مراکز آموزشی از دوره صفویه تا پایان دوره پهلوی در این مرکز اشاره کرد و «مدرسه صدریه سادات» را یکی از مدارس قدیمی در آستان قدس برشمرد که به دستور شاه تهماسب صفوی با نام مکتب خانه اطفال ایتام در مشهد و در جوار حرم امام رضا تاسیس شد. 
وی به تغییر نام این مدرسه به «مدرسه صدریه سادات» و تغییر مکان آن از صحن عتیق به باغ آصف الدوله اشاره کرد که در پی اصلاحات میرزا شفیع خان صدرالممالک، متولی¬باشی آستان قدس رخ داد و در روزنامه های ایران نو، سال 1،شماره 188، 3 و روزنامه حبل المتین29 ربیع الثانی 1328 ق. به این اصلاحات پرداخته شده است. 
جهانگیری، تامین هزینه های این مدرسه را از محل موقوفاتی عنوان کرد که طی سالیان متوالی از سوی واقفان متعدد با هدف آموزش وقف شده بود.
وی به تغییر نام مدرسه در سال 1329 به مدرسه رضویه اشاره کرد و گفت: به طور یقین می توان این مدرسه را سرآغاز تحول در آموزش و پرورش در آستان قدس دانست.   
جهانگیری در مسیر توسعه مراکز آموزشی رضوی به تاسیس دبیرستان در سال 1307 و مدرسه دوشیزگان آستان قدس رضوی در سال 1308 اشاره کرد. 
وی تصریح کرد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با نظر مساعد تولیت فقید، در سال 1365 آستان قدس رضوی با هدف ایجاد، مدیریت وگسترش واحدهای آموزشی با کیفیت، به تاسیس بنیاد فرهنگی رضوی اقدام کرد که این بنیاد در راستای رسالتی که بر عهده داشت از همان ابتدای شکل گیری به احداث و بهره برداری از واحدهای آموزشی پرداخت و با روند رو به رشدی که تا کنون داشته توانسته است گامی بلند و در خور آستان مقدس رضوی در حوزه آموزش کشور بردارد و در صف خدمتگزاران به آموزش فرزندان میهنمان، جایگاهی شایسته بیابد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید