۱۴۰۱-۱۰-۲۹

مرکز نسخ خطی کتابخانه رضوی و مدرسه کتابت قرآن کریم قم تفاهم نامه همکاری امضا کردند

مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و مدرسه کتابت قرآن کریم قم در برای ارتقای هنر قرآنی و دینی به‌ ویژه کتابت قرآن کریم و گسترش پژوهش‌های بنیادین در هنر خوشنویسی قرآنی و هنرهای وابسته تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش گنجینه رضوی، ابوالفضل حسن آبادی، مدیر مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی این تفاهم نامه را در راستای تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر همکاری نهادها، مؤسسات و دستگاه‌های علمی، فرهنگی و دینی کشور برای ارتقای جایگاه هنر فاخر در جامعه دینی و اولویت دادن به آموزش و فرهنگ‌سازی در سطح جامعه عنوان کرد.
احسان پورنعمان مدیر عامل مدرسه کتابت قرآن کریم نیز با اشاره به پیشینه فعالیت این مدرسه، پژوهش در حوزه کتابت قرآن و احیا و ترویج شیوه‌های ایرانی خطوط قرآنی را بخشی از رویکرد فعالیت این مجموعه برشمرد.
وی تصریح کرد: آستان قدس رضوی با دارا بودن مجموعه عظیمی از قرآن‌های نفیس خطی، ظرفیت بالایی را برای فعالیت‌های پژوهشی دارد که برای بسیاری از هنرمندان ناشناخته بوده و معرفی نشده است.
پورنعمان با اشاره به سابقه هزار ساله ایران در کتابت قرآن کریم گفت: عدم تلاش برای معرفی این پیشینه هنری در عرصه بین‌الملل باعث شده است تا کشوری مانند ترکیه به عنوان کاتبان قرآن شناخته شود.
وی، تلاش برای معرفی مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی و داشته‌های ارزشمند آن را از اولویت فعالیت‌ها در این تفاهم نامه بیان کرد.
مدیر عامل مدرسه کتابت قرآن کریم همچنین به وجود نمونه‌های خط نسخ فاخر ایرانی در کتابخانه رضوی اشاره کرد و افزود: معرفی و چاپ این نمونه آثار می‌تواند باعث بالابردن دانش فنی هنرمندان عرصه خوشنویسی باشد.  
گسترش و اشاعه هنر قرآنی، توسعه و اعتلای فرهنگی هنری در فعالیت‌های هر دو نهاد به‌ویژه پژوهش‌های هنری، گسترش همکاری‌های اثربخش در حوزه پژوهش و آموزش هنر قرآنی، آموزش مهارت‌های هنری مرتبط در راستای ترویج و اعتلای فرهنگ اسلامی و ایرانی و همکاری برای پدیدآوری کتابت‌های بدیع قرآنی و حفظ و انتشار میراث‌های هنر قرآنی از جمله اهدافی است که طرفین از انعقاد این تفاهم نامه دنبال می‌کنند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید