۱۴۰۱-۱۰-۲۹

تغییرات اقلیمی و آینده بشر

بیل گیتس در کتاب تغییرات اقلیمی و آینده بشر از یکی از بزرگترین بحران‌هایی که آینده زمین و زندگی انسان بر روی این سیاره را تهدید می‌کند سخن گفته است. تغییرات اقلیمی و آینده بشر کتابی است هشداردهنده به خطر گرمایش زمین، همراه با راهکارهایی برای متوقف‌کردن این فرایندِ خطرناک و آسیب‌زا.

تغییرات اقلیمی و آینده بشر،  کتابی برای نجات زمین و ساکنان آن!
      مهمترین مسئله‌ای که در کتاب تغییرات اقلیمی و آیندۀ بشر به آن پرداخته شده‌است، مسئلۀ انتشار گازهای گلخانه‌ای و تأثیر چشمگیر این گازها بر افزایش گرمای زمین و فجایع ناشی از آن است. بیل گیتس در این کتاب، ضمن توجه به موانع و مشکلاتی که بر سر راه مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای قرار دارد، راهکارهایی را ارائه می‌کند که بتوان به کمک آن‌ بر این موانع فائق آمد و میزان انتشار این گازها را به صفر رساند.
      گیتس در کتاب تغییرات اقلیمی و آیندۀ بشر، از ضرورت اختراع و تولید ابزارهای جدید برای توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای و نیز از اقداماتی که خود او برای کاهش و به صفر رساندن انتشار این گازها انجام داده و همچنین از عذاب وجدانش بابت نقشی که خودش در انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای زمین داشته است، سخن به میان آورده‌است.
      بیل گیتس به توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای خوش‌بین است، اما خوش‌بینی او به این معنا نیست که رسیدن به این هدف را کاری ساده بداند. او در کتاب تغییرات اقلیمی و آیندۀ بشر، هم از دشواری‌های این کار سخن می‌گوید و هم از راهکارهایی که به کمک آن بتوان بر این دشواری‌ها چیره شد. بیل گیتس در این کتاب ابتدا شرح می‌دهد که چرا باید قضیۀ توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای را جدی بگیریم و در این راه تلاش کنیم. او آن‌گاه راهکارهای رسیدن به این هدف و دشواری‌های این کار را توضیح می‌دهد و همچنین از ابزارهایی که اکنون برای توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای پیشِ روی ماست و ابزارهایی که برای رسیدن به این هدف باید اختراع شود، سخن می‌گوید. بیل گیتس با لحنی ستایش‌آمیز از جوانان فعال در عرصۀ مقابله با تغییرات اقلیمی و خطرات این تغییرات و نقش مؤثر آنان در این زمینه، یاد می‌کند. او همچنین از ضرورت همکاری و هماهنگی علوم مختلف برای کاهش و به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای، سخن می‌گوید و برنامه‌ و راهنمایی متخصصان حوزه‌های مختلف برای رسیدن به این هدف را برای مخاطبان کتاب، بازگو می‌کند. بخش‌هایی از کتاب نیز به سیاست‌هایی که دولت‌ها می‌توانند برای رفع بحران تغییرات اقلیمی به‌کار برند، اختصاص دارد. اینکه شیوه‌های مقابله با کرونا و مواجهه با این ویروس دنیاگیر، چه درس‌ها و آموزه‌هایی را می‌تواند برای مقابله با بحران تغییرات اقلیمی در بر داشته باشد، از دیگر موضوعاتی است که در کتاب تغییرات اقلیمی و آیندۀ بشر، از آن سخن رفته است.
      کتاب تغییرات اقلیمی و آیندۀ بشر، از پیش‌گفتاری با عنوان معرفی و سیزده بخش در شرح بحران تغییرات اقلیمی و راه‌های مقابله با آن، تشکیل شده است. این سیزده بخش عبارت است از: «چرا صفر؟»، «این کار سخت خواهد بود»، «پنج چیزی که در هر بحث آب‌وهوایی باید بپرسید»، «تولید و مصرف برق»، «تولیدات»، «کشاورزی، دامپروری و جنگل‌زدایی»، «حمل‌ونقل»، «سرمایش و گرمایش»، «سازگاری با جهانی گرم‌تر»، «چرا سیاست‌های دولتی مهم است؟ «برنامه‌ای برای رسیدن به سطح صفر»، «هر کدام از ما چه نقشی داریم؟» و «تغییرات اقلیمی و کووید 19»
      در پایان کتاب نیز، بخشی به قدردانی از افرادی که در به سرانجام رسیدن این کتاب نقش داشته‌اند، اختصاص داده شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید