در یکصد و پنجاه و چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
۱۴۰۱-۱۱-۰۴

نسخ خطی بیان کننده فضائل امیرالمؤمنین(ع)» با قریب به 5 قرن قدمت رونمایی شد

همزمان با ورود به ماه رجب و نزدیک شدن به ولادت مولی متقیان علی (ع)، در یکصد و پنجاه و چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نسخه خطی 470 ساله «کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین(ع)» و نسخه خطی«العمده فی عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار» که 461 سال از عمر کتابت آن می گذرد، معرفی و رونمایی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، کتاب «کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین(ع)» از تألیفات حسن بن سدید الدین یوسف بن مطهر معروف به علامه حلّی(متوفی 726 هـ.ق) از اعاظم علمای امامیه و جامع علوم مختلف فقه، اصول، ادب ریاضی، حکمت و کلام و تفسیر است که به صورت مختصر و مفید احادیث و روایات فریقین درباره فضایل، مناقب، امامت و صفات حضرت علی بن ابی طالب(ع) را آورده است.
این نسخه نفیس که به خط نستعلیق توسط محمدباقر بن محمدشریف در جمادی‌الثانی 974، در 69 برگ 19 سطری به زبان عربی کتابت شده است در سال 710 هجری قمری تالیف شده و در سنه 1065 هـ.ق توسط فاضلخان وقف آستان مقدس رضوی شده است.

فضائل امیرالمومنین

صاحب العمده با 461 سال قدمت
از دیگر آثار نفیس مرکز نسخ خطی کتابخانه رضوی، کتاب «العمده فی عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار» است که توسط شمس‌الدین یحیی بن حسن بن حسین اسدی حلّی معروف به ابن بطریق (-600ق) از اکابر علما و فقهای برجسته شیعه در قرن ششم هجری تألیف شده است.
این کتاب شامل 913 حدیث درباره فضائل، مناقب، امامت و ولایت حضرت علي (ع) است كه در 36 فصل تدوين شده و عنوان بهترین و معروف‌ترین اثر ابن بطریق در این موضوع به شمار می‌رود و به همین دلیل، بیشتر علما او را با نام «صاحب العمده» می‌شناسند.
نسخه مذکور به خط نسخ 21 سطری توسط زین‌العابدین در تاریخ 983 هجری در 181 برگ به زبان عربی کتابت شده است.

فضائل امیرالمومنین

بیان منزلت امیرالمومنین در آیات قرآن
در این نشست که با حضور حجت الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دیگر مدیران این سازمان در محل اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی رضوی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی علیزاده پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی طی سخنانی به تشریح جایگاه امیرالمومنین علی(ع) با استناد به آیات قرآن پرداخت.
وی با بیان اینکه آیات زیادى درباره ولایت امام على(ع) و فضائل و مناقب آن حضرت در قرآن کریم آمده است اظهار کرد: شناخت و درک فضائل ایشان از ادراک و عقل بشر خارج است و ایات و روایات بسیاری بر این امر صحه می‌گذارند.
علیزاده، آیات قرآن، کلام پیامبر(ص)، درک بیانات و حکمت امیرالمومنین و سخنان معصومین (ع) را از جمله راه های شناخت این امام همام دانست.
وی همچنین با تبیین و تفسیر آیه مباهله، این آیه را مهمترین دلیل قرآنی بر فضیلت و برتری اهل بیت(ع) عنوان کرد.  
 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید