۱۴۰۱-۱۱-۱۱

فاطمه از نگاه علی(ع)

در کتاب فاطمه از نگاه علی(ع) ابتدا به بيان علل ناميده شده آن بانوی بزرگ به فاطمه و معنای اين اسم پرداخته شده و محبوبيت ايشان نزد خداوند متعال بيان شده است، آن گاه به سروری ايشان نسبت به همه زنان جهان در اين جهان و جهان باقی اشاره شده و محوريت خشم و رضای خداوند متعال در خشم و رضای فاطمه زهرا برجسته شده و ابعادی از پاكی، طهارت ظاهری و معنوی، عفت، حياء، عصمت، عبادت و علم ايشان بيان شده است.

در ادامه نگارنده از منظر امام علي به معرفي شخصيت همسر گرامي ايشان پرداخته و چگونگي ازدواج آن دو با هم و نيز گوشه‌هايي از زندگاني آن دو در كنار هم را توصيف نموده است. نويسنده در همين زمينه به برخي از صفات فاطمه زهرا از زبان امام علي مانند تلاش و زحمت او در خانه، قناعت و زهد وي، مظلوميت و حقانيت ايشان، روابط صميمي ايشان با اميرالمؤمنين در منزل و مصايب ايشان اشاره نموده و چگونگي رحلت و شهادت آن بانوي بزرگ را از زبان امام علي بيان كرده است. چراکه، نویسنده، معتقد است براى ترسیم چهره ملكوتى دُخت رسول خدا(ص) و تبیین ابعاد شخصیت بى‏نظیر زهراى اطهر(س) كسى بهتر از همسر وی،  امیرالمومنین(ع) نمى‏تواند لب به سخن بگشاید. امیرالمومنین(ع) از عمق ایمان و صفاى دل فاطمه(س) خبر داشت و اوج گرفتن وى را در آسمان معرفت شاهد بود و از تلاطم امواج محبت در سینه دریایى زهرا حکایت‏ها داشت. امیرالمومنین(ع) عظمت روح زهرا را مى‏شناخت و تعظیم ملائكه بزرگ الهى را مشاهده كرده بود و بر خود می‏بالید که همسرى همچون زهرا دارد.
  نویسنده در بخشی از مقدمه می نویسد
«برای ترسیم چهره ملکوتی دُخت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و تبیین ابعاد شخصیت بی نظیر زهرای اطهر سلام الله علیها کسی بهتر از امیرالمومنین علیه السلام نمی تواند لب به سخن بگشاید. امیرالمومنین علیه السلام از عمق ایمان و صفای دل فاطمه سلام الله علیها خبر داشت و اوج گرفتن وی را در آسمان معرفت شاهد بود و از تلاطم امواج محبت در سینه دریایی زهرا حکایت ها داشت. امیرالمومنین علیه السلام عظمت روح زهرا را می شناخت و تعظیم ملائکه بزرگ الهی را در برابر استواری و صلابت وی مشاهده کرده بود و بر خود می بالید که همسری همچون زهرا دارد»

نویسنده محمد محمدیان                    
انتشارات : نشر معارف                   
سال نشر1400

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید