همزمان با سالگرد شهادت سردار حسن باقری در برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس
۱۴۰۱-۱۱-۱۱

اسناد و دست نوشته‌های منتشر نشده از شهید حسن باقری رونمایی شد

در آستانه دهه فجر و هم زمان با سالگرد شهادت سردار حسن باقری در یکصد و پنجاه و پنجمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برخی از اسناد و دست نوشته‌های منتشر نشده سردار شهید حسن باقری در صحن کوثر موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری رونمایی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، در این مراسم که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد، الهه محبوب، رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی، جمع آوری اسناد و روایات پیرامون واقعه دفاع مقدس را لازمه‌ای برای حفظ و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت خواند.

یکهزار 600 برگ سند دفاع مقدس
وی تصریح کرد: هر چند امروزه سازمان‌های مختلفی برای جمع آوری اسناد دفاع مقدس اقدام کرده‌اند و کتاب‌های بسیاری در این زمینه نگاشته‌اند اما نبود بانک اطلاعاتی مشترک باعث شده تا برخی موارد مغفول بماند و همچنان جای کار وجود دارد.
محبوب، با اشاره به فعالیت‌های بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس در این حوزه به عملکرد اداره اسناد آستان قدس رضوی نیز در جمع‌آوری اسناد پرداخت و گفت: با توجه به نقش آستان قدس رضوی در دفاع مقدس، مرکز اسناد این سازمان از همان ابتدا جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس را در دستور کار خود قرار داد و در حال حاضر بالغ بر هزار سند از حوزه دفاع مقدس را در اختیار دارد.
وی همچنین به وجود 600 برگ سند از شهدای غرب کشور در مرکز اسناد شهرستان سوق وابسته به آستان قدس رضوی اشاره کرد که بیشتر وصیت نامه ها، یادداشت ها و دست نوشته های شهدا را در بر دارد.

یکهزار 197 ساعت تاریخ شفاهی
الهه محبوب به تشریح فعالیت مرکز اسناد آستان قدس رضوی در بخش تاریخ شفاهی دفاع مقدس پرداخت و گفت: در پروژه آزادگان، جانبازان و ایثارگران از خرداد1382 تا اسفند 1383 به مدت 18 ماه با 159 نفر 820 جلسه به مدت 210 ساعت مصاحبه انجام شده است.
وی همچنین ثبت خاطرات بازسازی هویزه از زبان 77 نفر از دست اندرکاران به مدت 90 ساعت و پروژه تاریخ شفاهی لشگر خراسان به مدت 897 ساعت مصاحبه با 89 نفر از حاضران در این لشگر را از دیگر اقدامات این مرکز برشمرد.

دستنوشته شهید حسن باقری

جنگ فرصت طلایی برای رشد استعدادها بود
سردار فتح الله جعفری همرزم شهید حسن باقری از فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز به عنوان سخنران این جلسه، ضمن بیان خاطراتی از تشکیل سپاه در اوایل انقلاب، به تشریح مدیریت نظامی شهید حسن باقری در جنگ ایران و عراق پرداخت.
وی تصریح کرد:حسن باقری از کسانی بود که با قدرت بالا در تجزیه و تحلیل، شیوه نبرد را براساس واقعیات پیشرو تعیین می کرد؛قدرت تفکر و طراحی و ارائه شیوه‌های نو در نبرد و همچنین قدرت تجزیه و تحلیل قوای خودی و دشمن، از مشخصه‌های او به شمار می‌رفت.
جعفری ، این شهید را دارای نبوغی در مدیریت اتاق فکر جنگ توصیف کرد که تمامی فرماندهان جنگ و حتی سیاسیون در مقابل نظراتش تسلیم بودند.
وی اظهار کرد: شهید حسن باقری با این اعتقاد که جنگ فرصت طلایی برای رشد استعدادهاست، برای اولین بار ایمان محوری را جایگزین تجهیزات محوری کرد و با شیوه‌های نوین جنگی که براساس داشته‌ها و با حضور داوطلبان جنگی پِی ریزی شد، توانست روند جنگ را از حالت رکود خارج کند و عملیات‌های پیروزمند بعدی براساس این شیوه‌ها طراحی و اجرا شد. او در شرایط بحرانی بهترین تصمیم ها را می‌گرفت.
ایمان محوری، فکر برنامه ریزی عملیات و گرفتن اسیر از محور های استراتژی شهید باقری در مدیریت جنگ بود که جعفری به آن اشاره کرد و پدیده خاکریز، جنگ شبانه و غافلگیری با هدف دور زدن دشمن را از دیگر تاکتیک های جنگی بیان کرد که توسط شهید ابداع شد.
در ادامه این مراسم دست نوشته‌ها، دوربین همراه شهید در جمع‌آوری اطلاعات عملیات، قطب نما،چراغ قوه، کیف و سایر ملزومات همراه شهید در این مراسم به نمایش در آمد.

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید