۱۴۰۱-۱۱-۱۱

اطلس تاريخی قرن بيستم

اطلس تاریخی قرن بیستم نوشته ی ريچارد اووری شامل 6 فصل با عناوین پايان نظم كهنۀ جهانی، جهان ميان دو جنگ، جهان در جنگ، دنيای جنگ سرد، به سوی نظم نو جهانی و قرن انقلابات می باشد.

قرن بیستم در مقایسه با قرون ديگر، ژرف‌ترین تغییرات تاریخ بشر را به خود دیده است. یادآوری میزان این تغییرات ارزشمند است. در سال 1900، طيق استانداردهاي جديد، اغلب انسان‌ها به نحو اسف انگيزی فقير بودند و عملاً بدون دسترسی به خدمات و كالاهاي موجود نزد طبقۀ ممتاز ثروتمند اما اندك شمار، عمری يكنواخت را با مشاغل محتاج به كار جسمانی مي‌گذراندند.
      بخش اول با عنوان" پايان نظم كهنۀ جهاني"، جهان در سال 1900 را از نظر امپراتوري‌ها و اقتصاد، سقوط امپراتوري عثماني و جنگ‌هاي بالكان و فروپاشي دول محور(متحد) را بررسي مي‌كند.
      در فصل دوم به "جهان ميان دو جنگ " پرداخته و كشورهاي نظم نو؛ ‍ژاپن، ايتاليا، آلمان و چين را بررسي كرده است.
      فصل سوم به "جهان در جنگ" اختصاص دارد.
      "دنيای جنگ سرد" عنوان فصل چهارم است كه در اروپا و خاورميانه و آفريقا و ... بررسي مي شود.
      در فصل پنجم "به سوي نظم نو جهاني" مي رود و فصل پاياني به" قرن انقلابات" پرداخته است.
      عکس‌ها و نقشه‌های تاریخی مرتبط با موضوعات، با ذکر سال‌های آن حوادث و راهنمای نقشه‌ها در هر صفحه، به وضوح درک مطالب در این اطلس کمک شایانی کرده است. سنوات تاریخی هر مبحث نیز وقایع تاریخی آن دوره را دقیق‌تر بررسی نموده‌است. قابل ذکر است که حوادث تاریخی تا اواخر 1990 منظور نظر بوده‌است.
      از شاخص‌هاي مثبت اطلس این است که در بالاي هر صفحه عنوان مطلب درج شده و فهرستي از مطالب، خلاصه‌وار، با ذكر سال در ابتداي هر صفحه آمده است. در كنار هر نقشه عنوان آن و مطالبي مختصر راجع به همان نقشه آمده است.
      از ديگر مزاياي اطلس، واضح بودن و استفاده از رنگ‌هاي شفاف است كه به درك مطالب كمك زیادی می‌کند. همچنين در بالاي هر صفحه نام سايتي را براي اطلاعات بيشتر  آورده‌ که از ابتكارات بسيار جالب اين مجموعه است.  نقشه‌ها، مقياس ندارد.

پدید آور: ريچارد اووری

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید