۱۴۰۱-۱۱-۱۳

THE SHAH, THE ISLAMIC REVOLUTION AND THE UNITED STATES: شاه، انقلاب اسلامی و ایالات متحده

انقلاب 1357پدیده‌ای بی‌نظیر در قرن بیستم است که تا امروز استمرار یافته و اثرات آن خاورمیانه و جهان را دچار تغییراتی غیرقابل بازگشت کرده است. نویسندگان زیادی کوشیده‌اند تا با استناد به مطالعات و مدارکی که از آن دوره تاریخی به جای مانده، علل وقوع این پدیده را توضیح دهند و هرکسی از ظن خود به این ماجرا پرداخته است.

داریوش بایندر، دیپلمات و کارگزار سیاسی ایران در دوره پهلوی دوم در کتاب «شاه، انقلاب اسلامی و ایالات متحده» ضمن اذعان به اینکه «ترکیب انقلاب به گونه‌ای بی‌همتا داخلی بوده است» تلاش کرده با نگاهی به مدارک موجود از آن دوره تاریخی ابتدا به بررسی وضعیت موجود در داخل ایران و تحولاتی که در فاصله 1320 تا 1357 رخ داده، بپردازد. سپس با نگاهی به سیاست‌های دولت جیمی کارتر به ایران، نقش «اشتباهات دموکرات‌ها در سیاست‌گذاری» را در سقوط خاندان پهلوی بررسی کند. موضوع اصلی این کتاب هم همینطور است و به بررسی مجدد منشا اصلی انقلاب اسلامی در ایران می پردازد.
داریوش بیاندور، ایرانی سوئیسی، سیاستمدار سابق و صاحب منصب سازمان ملل می باشد. از دیگر آثار این نویسنده می توان به ایران و سازمان سیا اشاره کرد.
این کتاب شامل 19 فصل در 438 صفحه می باشد و در انتهای کتاب منابع و ماخذ مورد استفاده نویسنده را داریم.
نویسنده در ابتدا به بررسی نظام قبل از انقلاب می پردازد و در واقع مروری بر گذشته دارد که همان نظام شاهنشاهی است. پس از آن به آغاز انقلاب و سپس به وقایع خود انقلاب می پردازد. در آغاز امام خمینی به مخالفت با نظام شاهنشاهی می پردازند که در مقابل ایشان را به پاریس تبعید می کنند. اما امام خمینی در پاریس هم دست از تلاش برنمی دارند و پیروی مردم از ایشان باعث پیروزی انقلاب گردید. به علت وجود اعتراضات مردم شاه ناگزیر از ایران رفت و امام خمینی به ایران بازگشتند و سرانجام حکومت اسلامی تشکیل شد.

TITLE: THE SHAH, THE ISLAMIC REVOLUTION AND THE UNITED STATES
AUTHOR: DARIUSH BAYANDOR
IMPRINT : PALGRAVE,MACMILLAN
DEWEY NO.: 955.0824M952\BB

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید