۱۴۰۱-۱۱-۱۳

نام خلیج فارس در جغرافیای قدیم

در کتاب نام خلیج ‌فارس در جغرافیای قدیم، اثر سیدعباس مجتهدی، 15 اطلس مشهور و معتبر جغرافیای جهان، متعلق به نیمۀ دوم قرن نوزدهم و نیمۀ اول قرن بیستم میلادی از جنبۀ نگاه به نام خلیج‌فارس، مطالعه شده‌است.

      در بین این اطلس‌های جغرافیایی که با دقت و وسواس بالایی انتخاب شده‌است، نام‌های بزرگی مانند تایمز، هاموند و رند مک نالی به چشم می‌خورند و همچنین شما نام کارتوگرافان بزرگی مانند «پارتولومیو» را نیز مشاهده می‌کنید. «جان جورج بارتولومیو» از جمله مشهورترین کارتوگرافان جهان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی و کارتوگراف مخصوص پادشاه انگلستان بود و به ارباب کارتوگرافی (علم ترسیم نقشه‌های جغرافیایی) جهان معروف شد.
      بر اساس این کتاب، در حال حاضر به جز تعداد اندکی از کشورهای عربی، به‌ویژه، کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، ایران و کلیه کشورهای جهان و همچنین عالی‌ترین مرجع حقوقی جهان؛ یعنی سازمان ملل متحد از نام صحیح، علمی و استاندارد جغرافیایی خلیج‌فارس استفاده می‌کنند. در کتاب «خلیج‌فارس در جغرافیای قدیم»، روند بررسی علمی اختلافات در خصوص نام‌های جغرافیایی تمامی اسناد و مدارک از جمله: نقشه‌ها، کتاب‌ها، مکاتبات، کره‌های جغرافیایی، اطلس‌های جغرافیایی و... بررسی می‌شوند و دارای اهمیت هستند، اما در این بین، اطلس‌های جغرافیایی در جایگاه نخست قرار گرفته و دارای اهمیت ویژه‌ای هستند. این کتاب خواننده را با نام تاریخی خلیج‌فارس بیشتر آشنا می‌کند.
      مجتهدی نویسندۀ کتاب می‌گوید: با پشتکار و تلاش شبانه روزی و با تحقیقات و استفاده از نقشه‌های قدیمی در این کتاب ثابت کردیم که نام خلیج فارس، همیشه فارس بوده و خواهد ماند و امیدواریم با همکاری و مساعدت مسئولان نظام جمهوری اسلامی، بتوانیم از نام خلیج فارس پاسداشت کنیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید