در یکصد و پنجاه و هفتمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
۱۴۰۱-۱۱-۲۵

«قدیمی‌ترین اسناد سلسله سادات موسوی» رونمایی شد

هم زمان با شهادت امام موسی کاظم (ع) در یکصد و پنجاه و هفتمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی «قدیمی‌ترین اسناد سلسله سادات موسوی» موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، در این جلسه که در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، دکتر رضا نقدی پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به پیشینه حضور سادات موسوی و رضوی در ایران پرداخت.

ورود سادات موسوی به مشهد
وی گفت: در عصر سامانی نسلی از حمزه پسر امام موسی الکاظم که به سادات موسوی شهره بودند وارد منطقه طوس شدند و با سکونت در جوار بارگاه امام تا اوایل قرن دهم هجری نقابت سادات مشهد طوس و امور حرم را بر عهده گرفتند.
وی، طوس را یکی از مناطق مورد درگیری بین مسلمانان در طی تاریخ خواند و افزود: این امر در سال 616 به ساخت دیوار در حریم مرقد امام رضا(ع) توسط عضدالدین فرامز حاکم توس منجر شد که بعدها حائلی قرار گرفت که در مقابل حمله مغول از مرقد امام حفاظت کرد.
این پژوهشگر به بقایای کاشی‌های به جای مانده از دوره سلطان سنجر سلجوقی اشاره کرد که نام سادات موسوی بر آن حک شده است.
وی همچنین به نام محمدبن حیدر موسوی در سنگاب خوارزمشاهی اشاره کرد که از سادات موسوی بوده است.

توسعه قدرت سادات موسوی
نقدی، توسعه قدرت سادات موسوی را مدیون بانویی از سادات دانست و گفت: در دوره مغول با حمله به ایران فاطمه خاتون طوسی از سادات مشهد به اسارت برده می‌شود که این بانو سال‌های بعد به قدرت می‌رسد و نفوذ وی در دستگاه مغول باعث توسعه قدرت سادات موسوی شد.
وی تصریح کرد: مسلمان شدن غازان خان از فرمانروایان مغول وقف املاک وسیعی در اطراف فریمان را به دنبال داشت که به عنوان قدیمی‌ترین اسناد استیفای منابع قلمداد می‌شود.
نقدی همچنین به آثار نقش بسته بر درهای چوبی سنگ قبرها و کتیبه ها اشاره داشت که نام سادات موسوی بر آن حک شده است.
وی، کتاب ابوالحسن بیهقی را از منابع مهم مطالعاتی سادات موسوی خواند و پژوهش در این اسناد را روشن کننده زوایای ناشناخته‌ای از تاریخ آستان قدس دانست.

اسناد سلسله سادات موسوی

اسنادی از سلسله سادات
از اسناد «رونوشت مبایعه‌نامه بین سادات موسوی در شهر مشهد در سال 710 قمری»، «رونوشت مبایعه‌نامه بین بدرالدین طاهر موسوی با یکی از سادات موسوی در شهر مشهد در سال 743 قمری»، «پرداخت مستمری توسط آستان قدس به خلیل‌الله الموسوی در سال 1004 قمری» و «پرداخت مواجب توسط آستان قدس به میرزا سیداحمد موسوی، معلم مکتب‌خانه صحن جدید در سال 1313 قمری»، در این مراسم رونمایی شد.
از دیگر اسناد سلسله سادات موسوی موجود در گنجینه رضوی می‌توان به «شجره‌نامه مربوط به سید بودن یکی از افراد و تأیید نسب وی به امام موسی کاظم(ع) در دوره قاجاریه»، «صورت اسامی سادات موسوی و حسینی زیارت‌نامه‌خوان» و «تحویل گندم توسط آستان قدس به یکی از سادات موسوی بر حسب عریضه مشارالیه متعلق به دوره قاجاریه» اشاره کرد که در این مراسم معرفی و رونمایی شدند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید