به همت مرکز اسناد آستان قدس رضوی
۱۴۰۱-۱۲-۰۸

بیش از 2 هزار عنوان مدارک مکتوب نهادهای دولتی، خصوصی و رضوی فهرست نویسی شد

مجموعه مدارک مکتوب و آثار غیر کتابی انتشارات آستان قدس رضوي، نهادهاي دولتي و مؤسسات خصوصي از سال 1303 تا سال‌هاي اخير با بیش از 2هزار عنوان در 110هزارصفحه به همت کارشناسان مرکز اسناد آستان قدس رضوی فهرست نویسی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، شکوه سادات سمیعی، کارشناس اسناد مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بررسي و مطالعة اين مجموعه را گامی تأثيرگذاري در شفاف‌سازيِ بخشي از روند تاريخي كشور و پيشينة فعاليت‌ها وخدمات آستان قدس رضوي عنوان کرد.
وی، اعتبار و رسميتِ اطلاعات این مجموعه که از سوی مراجع و مراكز مؤثق و رسمي كشوري و مذهبي صادر شده را از ويژگي‌هاي مهم و منحصر به‌فرد اين مجموعه برشمرد كه میتواند محقق را در پژوهش‌هاي خود تا حدودي از گمانه‌زني و احتمالات بي‌نياز مي‌سازد.

دایره المعارفی از تاریخچه آستان قدس رضوی
سمیعی تصریح کرد: اين مجموعه را مي‌توان دائره‌المعارف يا بخشي از تاريخچة آستان قدس رضوي هم ناميد، زيرا تعداد قابل‌توجهي ازانتشارات طی یک قرن را در بر دارد.
وی، آيين‌نامه‌ها، اساسنامه‌ها، نظام‌نامه‌ها، ‌و دستورالعمل‌هاي اداري، جزوات و كتابچه‌هايي حاوي برنامه‌ريزي‌هاي بنيادي و جريان‌ساز، متن و مجموعه شرايط اصلاحي قراردادها و پيمان‌هاي اقتصادي، عمراني، فرهنگي و....، منشورها، تصويب نامه‌ها و مجموعه مقررات، پيش‌بيني و تهيه و تنظيم بودجه سالانه  به تفكيك ادارات و سازمان‌هاي مختلف آستان قدس رضوي، بيانيه‌ها، اطلاعيه‌ها، فراخوان‌هاي عمومي و پيشنهادات و طرح‌هاي پژوهشي و اجرايي را بخشی از این مدارک مکتوب خواند که به فهرست نویسی آن اقدام شده است.
همچنین كارنامه نشر وصورت منابع منتشر شده از سوي مراكز فرهنگي و انتشاراتي آستان قدس رضوي، مدارك اخذ مجوز و گواهينامه كيفيت براي مراكز درماني، خدماتي و صنايع غذايي، ‌بيلان‌كاري، ترازنامه‌ها و حسابرسي‌هاي دوره‌اي از واحدهاي اقتصادي و بخش‌هاي مالي، شرحي بر نحوة اجرا، مجموعه مقالات، واعلام برنامه‌هاي كنفرانس‌ها، جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاي مختلف، بروشورهايي حاوي پلان‌ها و نقشه‌هاي ساختماني در مجموعه فعاليت‌هاي عمراني آستان قدس رضوي متن سخنراني شخصيت‌هاي سياسي و مذهبي در حرم امام رضا(ع) و به مناسبت هاي خاص و بولتن‌هاي آماري و خبري نیز بخش دیگری از این مدارک بود که وی بدان اشاره کرد.
سمیعی، بخش ديگري از اين مجموعه را مختصِ انتشارات دولتي‌ عنوان کرد كه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
وی اظهار کرد: انتشارات دولتی این مجموعه علاوه بر آيين‌نامه‌ها، اساسنامه‌ها و نظامنامه‌هاي وزارت‌خانه‌ها، ادارات و نهادهاي دولتي، اسناد كلان و تاريخ‌ساز كشوري را نيز شامل مي‌شود که فهرست‌نويسي و طبقه بندي آن گامي بزرگ در شناسايي این نوع اسناد است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید