۱۴۰۲-۰۱-۲۰

جغرافياى تاريخى كشورهاى اسلامى

جغرافياى تاريخى كشورهاى اسلامى، نوشتۀ دكتر حسین قرچانلو، كتابى است به زبان فارسى كه به بررسى جغرافياى تاريخى كشورهاى اسلامى می‌پردازد.

    انگيزۀ مؤلف از نگارش کتاب جغرافياى تاريخى كشورهاى اسلامى، آشنا ساختن دانشجويان با جغرافياى تاريخى جهان اسلام بوده است.  كتاب داراى دو بخش است: بخش اول شامل كلياتى مرتبط با جغرافياى تاريخى است و بخش دوم شامل جغرافياى تاريخى شهرهاست.  مؤلف در بخش اول براى هر فصل، ابتدا مقدمه و تعريف ارائه كرده، سپس به نمونه‌هايى چند اشاره نموده است.     

    در بخش دوم- كه صرفاً جغرافيايى است- براى هر فصل مقدمه‌اى جغرافيايى آورده شده، سپس به ذكر كرسى يا مركز آن منطقۀ جغرافيايى و شهرهاى آن پرداخته شده است. در تنظيم فصول كتاب سعى شده است که علاوه بر استفاده از منابع معتبر، از آنها بر حسب توالى تاريخى استفاده شود. ضمناً در آغاز هر فصل جغرافيايى، اطلاعاتى از وضع موجود آن منطقۀ جغرافيايى با توجه به كتاب‌ها، دائرةالمعارف‌ها و اطلس‌هاى جغرافيايى داده شده است.
      استفاده از منابع دست اول به زبان اصلى(به گفتۀ خود مؤلف) و نيز وجود نقشه‌هاى متعدد رنگى و سياه و سفيد كه از كتاب‌هاى سرزمين خلافت شرقى، نوشتۀ لسترنج و اطلس عراق و اطلس تاريخ اسلامى اخذ شده و در كتاب موجود است، از ويژگى‌هاى اين اثر به شمار مى‌رود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید