۱۴۰۲-۰۱-۲۶

جغرافيای روستايی ايران

حسن افراخته در مجموعه ی جغرافيای روستايی ايران، مسائل کلی مورد نظر مطالعات روستایی را مطرح کرده و زمینۀ لازم برای بحث و تبادل نظر را فراهم کرده است. در پایان اثر، منابع و فهرست جداول و اشکال آمده است.

کتاب جغرافياي روستايي ايران اثر حسن افراخته

سرزمين پهناور ايران، درگذشته، دارای سکونتگاه‌های شهری، روستايی و عشايری بوده‌است. با گذشت زمان، از تعداد سکونتگاه‌های روستايی کوچک کاسته و در مقابل، به تعداد سکونتگاه‌های روستايی بزرگ‌تر افزوده شده است.
      در سال‌هاي اخير، بسياري از اين روستاهاي بزرگ از نظر سياسي و مديريتي به شهر ارتقا پيدا کرده‌اند. اما پديدۀ نوظهور، پيدايش سکونتگاه‌هاي گسترده و در حال رشد پيرامون کلان‌شهرها و شهرهاي بزرگ ناحيه‌اي است که نه خصوصيات اصيل روستايي دارند و نه از ويژگي‌هاي مرسوم شهري برخوردارند. روند اين تحول و مديريت آنان، موضوعي است که اگر به آن توجه جدي نشود، مي‌تواند منشأ خسارات و آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري براي آينده کشور باشد.
      کتاب جغرافياي روستايي ايران یازده فصل دارد که به پیروی از سر فصل مصوب درس جغرافیای روستایی ایران تهیه شده است: فصل یک: سیر تحول، تعاریف و مفاهیم، فصل دو: شکل پذیری روستاهای ایران، فصل سه: ساختار اقتصادی روستاها، فصل چهار: ساختار اجتماعی و فرهنگی روستاها، فصل پنج: اشکال بهره‌برداری از نظام‌های روستا در اقتصاد روستایی ایران، فصل شش: صنایع، خدمات و گردشگری روستایی، فصل هفت: نقش سازمان‌های دولتی در تحول روستایی معاصر ایران، فصل هشت: روابط شهر و روستا در ایران، فصل نه: نقش ارتباطات در توسعۀ روستایی ایران، فصل ده: نقش فناوری‌های نوین در توسعۀ روستایی ایران، فصل یازده: اشکال مدیریت روستایی ایران از گذشتۀ دور تا دورۀ معاصر.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید