۱۴۰۲-۰۱-۳۱

شهرهای سرافراز تاریخ

کتاب شهرهای سرفراز تاریخ بر اساس طرحی از پیش مشخص، در سیری تاریخی به شهرهای مختلف جهان می پردازد؛ به این ترتیب که از قدیمی‌ترین شهرها در جهان کهن آغاز کرده، به شهرهای بزرگ و تازۀ دنیای مدرن می‌رسد.

             کتاب «شهرهای سرافراز تاریخ» اثر جان جولیوس نورویچ که با ترجمۀ درخور اعتنای ابوالحسن تهامی، به فارسی درآمده، از پنج بخش تشکیل شده است:
      ۱-  جهان کهن: این بخش از کتاب، پس از مقدمه‌ای کوتاه در بارۀ شهر و زندگی شهری در طول تاریخ؛ به کلان شهرهای جهان کهن تا حدود صدسال قبل از میلاد مسیح می‌پردازد.
      ۲-  نخستین هزاره میلادی: پس از شهرهای جهان کهن، نوبت به شهرهای باشکوه نخستین هزاره میلادی می‌رسد.
      ۳-  سومین دورۀ تاریخی کتاب به مهم‌ترین شهرهای جهان در سده‌های میانی اختصاص دارد، روزگاری که دربرگیرندۀ دوران سیاه قرون وسطاست.
      ۴-  جهان مدرن در آغاز: دوران مدرن در کتاب حاضر به دو بخش تقسیم شدهاست: بخش نخست مقارن است با کشف قارۀ آمریکا و کشف راه دریایی به هندوستان از جنوب آفریقا
      ۵--روزگار شهر مدرن: پایان بخش کتاب، سیروسفر در شهرهای مدرن جهان امروز است؛ شهرهایی که به دنبال انقلاب صنعتی، راه ترقی و پیشرفت را با سرعت طی کردند.
          خوانندۀ «شهرهای سرفراز تاریخ»، در طول این گشت و گذار، نه تنها با شهرهای بزرگ جهان در طول تاریخ آشنا می شود، بلکه از چگونگی و چرایی اهمیت شهرهای مهم در هر دورۀ تاریخی آگاهی می‌یابد. نویسندگان این کتاب در معرفی هر شهر، ضمن بیان تاریخچۀ کوتاهی از پیدایش آن، به بیان سیر تاریخی شهر و بناهای تاریخی و اماکن فرهنگی آن می‌پردازند؛ بنابراین خوانندۀ کتاب، درواقع  اثری تاریخی می‌خواند و در دل آن با ویژگی‌های جغرافیایی، بومی و آداب و رسوم مردم گوشه و کنار دنیا نیز آشنا می شود. هر بخش از کتاب با تصاویری دیدنی از جذابیت‌های مکان‌های تاریخی و غیر تاریخی این شهرها همراه است که درمجموع جذابیت بصری ویژه‌ای به این کتاب بخشیده است. پایان بخش کتاب نیز تصاویر دیدنی از جذابیت‌های شهرهای دیروز و امروز جهان و برخی از مکان‌های تاریخی این شهرهاست که جلوه‌ای زیبا از زندگی و تمدن در شهرهای سرفراز تاریخ را پیش چشم خوانندۀ کتاب می‌گذارد.

    در این رهگذر به دلایل و چگونگی شکل گرفتن این شهرها، ویژگی‌های مهم تاریخی و اجتماعی آن‌ها، آثار تاریخی و آداب و رسوم آن‌ها و بسیاری نکات دیگر به شکلی موجز پرداخته شده و به طور غیرمستقیم به بسیاری سؤالات که می تواند به ذهن خواننده کتاب خطور کند، پاسخ داده می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید