در یکصد و شصت و پنجمین برنامه سه شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی
۱۴۰۲-۰۳-۰۲

تابلوی خوشنویسی صلوات خاصه حضرت رضا(ع) رونمایی شد

رونمایی از تابلوی خوشنویسی صلوات خاصه حضرت رضا(ع) اثر استاد سید نجم الدین علامه موجود در موزه هدایای مقام معظم رهبری در یکصد و شصت و پنجمین برنامه سه شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش گنجینه رضوی، استاد سید نجم‌الدین علامه خوشنویس و اهدا کننده سه اثر قرآنی تک برگی است که جزء سی‌ام قرآن و صلوات خاصه حضرت رضا(ع) بخشی از آثار اهدایی ایشان به شمار می‌رود.

معرفی آثار
یکی از آثار، تابلوی خوشنویسی خلق شده به خط نستعلیق بر روی بوم پارچه به ابعاد ۸۰ در ۱۲۰ سانتی متر است که در سال ۱۳۹۷ کتابت شده است. متن آن شامل زیارت نامه حضرت امام رضا(ع)، اذن دخول تا وداع، متن زیارتنامه جامعه کبیره و زیارتنامه امین الله است. متن زیارتنامه به صورت خوشنویسی مورب از قسمت بالای سمت چپ اثر شروع و در پایین سمت راست به اتمام رسیده است.
در میان، متن صلوات خاصه امام رضا در ۶ سطر با تزیینات ابری شکل به خط نستعلیق و دانگ درشت تر از متن کتاب شده است.
دیگر اثری که در این مراسم مورد رونمایی قرار گرفت تابلوی خوشنویسی به خط نستعلیق است که بر روی بوم پارچه در ابعاد ۸۰ در ۸۰ است که سال ۱۳۹۲ شمسی کتابت شده است.
متن آن شامل جز سی‌ام قرآن کریم و آیت الکرسی است که به صورت مورب از قسمت بالای سمت چپ با سوره نبا شروع و در انتهای سمت راست با آیت الکرسی به اتمام رسیده و در وسط تابلو، سوره توحید در زمینه‌هایی به رنگ کرم قهوه ای به شیوه نقاشی خط کتابت شده است.
 این آثار که توسط استاد سید نجم الدین علامه به مقام معظم رهبری اهدا شده است در گنجینه آثار اهدایی مقام معظم رهبری به نمایش گذاشته شده است.

معرفی مقام علمی امام رضا(ع) به جهانیان
حجت الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز آستان قدس رضوی در این مراسم که در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری برگزار شد، مهمترین شاخصه امام رضا(ع) را عالم آل محمد عنوان کرد و این مقام را بهترین شاخصه برای معرفی آن حضرت به جهانیان دانست.
وی، کتابخانه حرم مطهر رضوی و آثار منحصر به فرد موجود در آن را فرصتی برای معرفی شخصیت علمی آن حضرت در گستره بین‌الملل برشمرد و تصریح کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان مجموعه پیشران در حرکت‌های علمی است که تمام مقدمات امور برای حرکت‌های بزرگ علمی در آن مهیا است.

زیستن بر پایه سیره رضوی
حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی، امام رضا(ع) را تجلی رافت به مومنین خواند و با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص مقام الهی امام هشتم گفت: پذیرش ولایت امام رضا(ع) بشارتی بر مومنین در کسب رضای پروردگار و ماوا گزیدن در بهشت برین است.
وی افزود: محبتی که انسان را به ولایت محض برساند رضای پروردگار را به دنبال دارد.
کاشانی همچنین مدیریت زمان وکنترل آگاهانه بر روی فعالیت‌های زندگی را یکی از مباحث مورد توجه صاحبنظران برشمرد و در این خصوص به روایتی از امام رضا(ع) اشاره کرد که اوقات زندگی را برای خلوت با خدا، تامین معاش، معاشرت و تفریحات و لذایذ تقسیم کرده‌اند.
وی اینگونه زیستن را مایه رستگاری دانست و تصریح کرد: پیاده سازی الگو و سیره رضوی که برای تمامی اعضای خانواده برنامه دارد سعادت فردی و اجتماعی را برای انسان به دنبال دارد.

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید