۱۴۰۲-۰۳-۲۰

جغرافیا در ایران از دارالفنون تا انقلاب اسلامی

کتاب جغرافیا در ایران تاٌلیف محمدحسن گنجی، مروری است بر تاریخچۀ "جغرافیا "در ایران از زمان تاسیس دارالفنون تا انقلاب اسلامی که در هشت بخش سامان یافته است.

کتاب جغرافیا در ایران از دارالفنون تا انقلاب اسلامی شامل 8 بخش است:

بخش اول نگاهی است به روند "آموزش جغرافیا "که به سه دوره تقسیم شده است1- آموزش جغرافیا در دارالفنون، 2- آموزش جغرافیا از آغاز معارف نوین تا تاسیس دارالمعلمین عالی،3- آموزش جغرافیا در مدارس عالی و دانشگاه‌ها.
      بخش دوم به بررسی کتاب‌های جغرافیایی در سه مقطع اختصاص دارد1- از دارالفنون تا آغاز معارف جدید، 2- در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها در دوران معارف جدید، 3- کتاب‌های دانشگاهی که در پی آن مهم‌ترین منابع و کتاب‌ها و تحقیقات چاپ شده در موضوعات و شاخه‌های مختلف دانش جغرافیا معرفی شده‌اند.
      بخش سوم شامل معرفی "انجمن‌ها و موسسات جغرافیایی "است؛ در این بخش ابتدا به پیشینۀ انجمن‌های جغرافیایی در پاره‌ای از کشورهای جهان اشاره و آن‌گاه مؤسسات جغرافیایی معرفی شده است.
      در بخش چهارم به کنگره‌ها و سمینارهای مهم جغرافیایی پرداخنه‌است؛ از جمله: 1- اولین کنگرۀ جغرافی‌دانان ایران و تشکیل انجمن جغرافی‌دانان ایران، 2- دومین کنگرۀ جغرافی‌دانان ایران، 3- سمینار مسائل جغرافیای ناحیه‌ای ایران در دانشگاه فردوسی، 4- سومین تا ششمین کنگره جغرافی‌دانان ایران .
      موضوع پنجمین بخش کتاب به ارزیابی تاریخچه و سرگذشت "نقشه و نقشه سازان " ایران اختصاص یافته که شامل گزارشی از فعالیت چند مرکز است: 1- نقشه در دارالفنون، 2- خدمات جغرافیایی ارتش، 3- سازمان جغرافیایی کشور، 4- سازمان نقشه‌برداری، 5- موسسات کارتوگرافی خصوصی (سحاب، گیتاشناسی)، 6- جغرافیا و دور سنجی در ایران.
      بخش ششم در برگیرندۀ فعالیت‌های بین‌المللی جغرافیایی ایران و عضویت، حضور و نقش جغرافی‌دانان و مراکز جغرافیایی ایران در مجامع و کنفرانس‌های بین‌المللی و پیامدهای آن است.
     در بخش هفتم، جغرافی‌دانان نامدار ایران و احوال و آثار آنها معرفی شده است .
      بخش هشتم با عنوان "تکمله و ضمایم "شامل مطالب و اطلاعاتی است در زمینۀ دانش و فعالیت‌ها و آثار جغرافیایی پس از انقلاب اسلامی تا زمان خاتمۀ تألیف این اثر که مجموعه مباحثی را در حوزه‌های پیش‌گفته، در برمی‌گیرد. موضوعات اصلی این بخش بدین قرار است: 1- آموزش، 2- کتاب‌ها و مجلات و فصل‌نامه‌های جغرافیایی، 3- انجمن‌ها و مؤسسات و گروه‌های تحقیقاتی جغرافیایی، 4-کنگره‌ها و سمینارها، 5- نقشه و نقشه‌سازان، 6- روابط بین‌المللی جغرافیایی، 7- جغرافی‌دانان ایران. مطالب کتاب جغرافیا در ایران با فهرست منابع به پایان می‌رسد .

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید