۱۴۰۲-۰۳-۲۵

اطلس غدير و عاشورا؛ جغرافيای تاريخی وقايع عصر اميرالمومنين و سيدالشهدا

پژوهشكدۀ علوم و معارف حديث، دو مجموعه با عنوان "دانش‌نامۀ امير المومنين(ع) و دانش‌نامه امام حسين(ع) را منتشر کرده است. در اين دو مجموعه، ابعاد زندگی اين دو امام، با استناد به كهن‌ترين مصادر و همراه با تحليل‌هاي عميق و نو، معرفي شده است.

      غدير و عاشورا، دو حادثۀ بزرگ و برجسته در تاريخ اسلام است. در حادثۀ نخست، تداوم رسالت اعلام مي‌شود و دومين حادثه، جهادي است عليه رجعت و انحرافي كه در سيره و سنت پيامبر(ص) رخ داد. در ميان اين دو حادثه، واقعه‌اي ديگر به وقوع پيوست و آن، خلافت چهار و اندي سالۀ امير المومنين(ع) بود. مطالعه و تحليل اين سه حادثۀ درس آموز، هميشه دغدغۀ عالمان شيعي بوده است و آثار فراواني در بارۀ آنها نشر يافته است.
      يكي از نوآوري‌هاي اين دو اثر، طراحي و تدوين نقشه‌هايي براي رخدادهاي زندگي امام علي(ع) و امام حسين(ع) است؛ نقشه‌هايي مربوط به واقعۀ غدير، دوران خلافت امير المومنين(ع) و حادثۀ عاشورا.
      بخش اول، راجع به غدير خم است و در نقشه، مسير حج پيامبر و حضرت علي(ع) را نشان مي‌دهد. همچنین وضعيت كنوني، مكان غدير خم را شرح مي‌دهد
      بخش دوم به موضوع خلافت امام علي(ع) مي‌پردازد و محدودۀ جهان اسلام را در آن زمان در نقشه نشان مي‌دهد. محل نبردهاي جمل، صفين، نهروان و نقشۀ سياسي استان‌هاي حكومت اسلام و نقشۀ سياسي استان‌هاي مركزي را در روزگار خلافت امام علي(ع) آورده است.
      بخش سوم شامل حادثۀ كربلاست. نقشۀ تقريبي كوفه هنگام قيام امام حسين(ع) و نقشۀ خط سير كاروان حسيني در منطقۀ مكه و از مدينه تا كربلا و نقشۀ منطقۀ كربلا و خط سير كاروان حسيني از مدينه تا بازگشت به مدينه را آورده است.
      تمامي نقشه ها از تركيب رنگ و وضوح بسيار خوبي برخوردارند.

پدید آورنده: پژوهشکده علوم و معارف حديث؛ ترسيم نقشه‌ها علي بابا عسگري

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید