۱۴۰۲-۰۳-۳۱

اطلس جیبی ایران؛ سازمان جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی

اطلس مذكور از نقشۀ ايران به مقياس 1:1،600،000و نقشۀ منطقه‌اي ايران به مقياس 1:1،000،000( شامل چهار استان تهران، مازندران، گيلان و اصفهان) است.

این اطلس بر اساس نقشۀ تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران تهیه و علائم و نقاط شهری در آن، هم بر مبنای جمعیت و هم تقسیمات کشوری مشخص شده است. به لحاظ راه‌ها، علاوه بر راه‌های آسفالت، بزرگراه و شنی، جاده‌های خاکی و راه آهن نیز آورده و انواع آنها تفکیک شده است. همچنین حدود 10،500شهر و روستای ایران و در مجموع با کشورهای همسایه حدود12،000 مکان جغرافیایی مشخص گردیده است.
     هر چند اطلس، معمولاً، حاوی مجموعه‌ای از نقشه‌هاست، در این اطلس جیبی، اطلاعات جامعی نیز در مورد مسائل مختلف طبیعی، سیاسی، اجتماعی و آماری ایران ذکر شده است. همچنین جدولی از تقسیمات کشوری و فهرست راهنمای موقعیت شهرها و روستاهای ایران نیز در انتهای کتاب درج شده است. نیز با مراجعه به فهرست اسامی شهرها و روستاها، می‌توان شمارۀ صفحه و موقعیت محل مورد نظر را یافته و سریع‌تر نقطۀ دلخواه را به دست آورد. دارا بودن نمايه و استفاده از رنگ‌هاي جذاب براي نشان دادن راه‌ها و مكان‌ها و نيزاستفاده از جنس كاغذ مرغوب، از نكات بارز اطلس است. قطع جيبي آن براي حمل و نقل در مسافرت‌ها از مزاياي ديگر آن محسوب مي‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید