۱۴۰۲-۰۴-۰۱

اسناد نام خلیج فارس: میراثی کهن و جاودان

اصالت نام خلیج‌فارس و حقانیت طرفداران این میراث گران‌بها، همانند روز، روشن است و ارائۀ اسناد در این کتاب فقط برای یادآوری و ثبت در تاریخ است.

اقدام مجله‌ "نشنال ژئوگرافی امریکا" در تحریف نام واقعی خلیج‌فارس و جزایر سه‌گانه ایرانی تقریباً مصادف بود با انتشار روزنامه‌ای مطالب این کتاب که ‌موج بی‌سابقه‌ای از همبستگی و اعتراض را در میان محافل مردمی همچنین دانشگاه‌ها و مجامع علمی برانگیخت. اقدام مجلۀ مذکور به انگیزه‌ای برای بسیاری از فرهنگ دوستان ایرانی تبدیل شد تا به خود آیند و به دفاع از هویت فرهنگی و تاریخی که چند دهه است مورد تعرض دشمنان ایران واقع‌شده بپردازند .
      در کتاب اسناد نام خلیج فارس اثر محمد عجم ،  به موضوعاتی چون جغرافیا کهن‌ترین علم کاربردی، خلیج‌فارس نامی کهن و میراث فرهنگی بشریت، خلیج‌فارس یکی از موضوعات هویت ملی و اسلامی، مشخصات فیزیکی خلیج‌فارس، وجه ‌تسمیۀ خلیج‌ فارس، خلیج ‌فارس با نام‌های سرزمین‌های  ایران،  معنی و تفسیر واژه‌های جم. عجم، ایران، پارس و پرشیا، پایتخت‌های ایران کهن پرداخته است.
      در فصل دوم به مباحثی مانند خلیج درگذر زمان، اسناد و مبانی تاریخی و دوره‌های، پارسی‌ها، یونانی‌ها، اسلامی عربی، دورۀ استیلای پرتغالی‌ها بر خلیج ‌فارس و دورۀ حضور هلندی‌ها و دورۀ استیلای انگلیسی‌ها بر خلیج‌فارس و مصوبات سازمان ملل و اطلس‌ها و نقشه‌ها و اسناد تاریخی خلیج‌فارس و جزایر مهم آن پرداخته است. فصل بعدی اختصاص به موضوع تحریف اسناد تاریخی دارد و نقش نویسندگان مغرض و رسانه‌های عربی و غربی را مطرح می‌نماید.
      در فصل چهارم به گزافه نویسی دیگران و مسئولیت ما و اقدام‌های ایران برای تثبیت عنوان خلیج‌فارس می‌پردازد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید