۱۴۰۲-۰۴-۰۱

اطلس گردشگری و زيارتی مشهد مقدس

اطلس گردشگری و زيارتی مشهد مقدس بر مبنای نقشۀ جدید شهر مقدس مشهد که در اندازۀ 140×100 سانتیمتر به چاپ رسیده، تهیه شده است.

 اطلس گردشگري و زيارتي مشهد مقدس تهيه و تدوين واحد پژوهش و تأليف گيتاشناسي، فعالیتی از مؤسسۀ گیتاشناسی است که علاوه بر تهیۀ نقشه، پوستر و کتاب و کرۀ جغرافیایی، به تهیۀ آثار مشترک با مؤسسات بین‌المللی و نیز شناسایی و معرفی شهرهای مهم کشور با جاذبه‌های تاریخی و دیدنی آنها، پرداخته تا از رهگذر بناها و آثار تاریخی و اسلامی که نمادی از فرهنگ و تمدن بشری است، به نحو مطلوب به ایرانگردان اطلاع رسانی شود.
     نقشۀ مورد استفاده در صفحات اطلس، با تجدید نظر کامل و آخرین اصلاحات و تغییرات سطح شهر تا نوروز 1381 لحاظ شده است. علاوه بر نقشۀ اصلی که به مقیاس1:18000 تهیه شده، سه نقشۀ فرعی دیگر نیز در صفحات اطلس آمده که نقشۀ دقیقی از جزئیات پیرامون حرم مطهر، نقشۀ مشهد و اطراف، به مقیاس 1:115000 و نقشۀ راهنمای مناطق شهرداری مشهد را شامل می‌شود. همچنین علاوه بر فهرست معابر و اماکن، توضیحات مشروحی همراه با عکس‌های رنگی، در معرفی نقاط مهم شهر در فصل اول به چاپ رسیده است. به جهت رعایت اختصار در فهرست معابر به ذکر نام فامیل اشخاص بسنده و از ذکر اسامی کوچک و القاب خودداری شده است. اماکن زیارتی و تاریخی و جاذبه‌های توریستی شهر مشهد پس از تاریخچۀ این شهر ذکر شده است. راهنمای اتصال صفحات و نحوۀ استفاده از صفحات اطلس که در واقع تقسیم بندی نقشۀ مشهد بزرگ به صفحات مجزاست، از صفحۀ 32 تا 96 طراحی شده است. نقشۀ بارگاه حرم مطهر امام رضا علیه السلام و فهرست اسامی قدیم و جدید معابر مشهد و نیز فهرست اماکن عمومی مشهد و روش استفاده از آن که جهت تسریع در یافتن نقاط مورد نظر بر روی نقشه‌های اطلس و به ترتیب الفبا گرد آوری شده، از صفحۀ 101 تا 161 آمده است. در پایان، خلاصه تاریخچه و نمایه انگلیسی در 31 صفحه آمده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید