۱۴۰۲-۰۴-۱۹

کاربرد مدل‌های زیست اقلیم در برنامه‌ریزی محیطی

کتاب کاربرد مدل‌های زیست اقلیم در برنامه‌ریزی محیطی، سعی دارد با استفاده از شاخص‌های متعدد میزان مطلوبیت و راحتی شرایط اقلیمی را در هر نقطه با توجه به ویژگی‌های بیولوژیکی انسان مشخص کند و به انسان بگوید که چگونه باید خود را سازگار کند تا بتواند زندگی بدون خسارت داشته باشد.

      انسان بر روی زمین و در داخل اتمسفر زندگی می‌کند. یکی از اهداف اصلی زندگی، شاد و سالم بودن است. برای زندگی شاد و سالم بر اساس فلسفۀ اکوسیستم محور، باید همه اعضای اکوسیستم شاد و سالم باشند. در بین اعضای اکوسیستم مؤلفۀ اقلیم از همه مهمتر و موثرتر است. شرایط آب و هوایی نه تنها همۀ مؤلفه‌های دیگر اکوسیستم، مانند خاک و آب و پوشش گیاهی را کنترل می‌کند بلکه مستقیماً هم بر زندگی انسان تأثیر دارد. برای اینکه آب و هوا به عنوان شاخص رفتار درازمدت اتمسفر، بر تمام وجود انسان و حتی روح و شادی او اثر می‌گذارد.
      در کتاب کاربرد مدل‌های زیست اقلیم در برنامه‌ریزی محیطی، در می‌یابیم که انسان برای زندگی دو راه بیشتر ندارد: یا باید شرایط محیط را متناسب با خواسته‌های خود تغییر دهد و یا خود را با شرایط محیط سازگار کند. انتخاب اول را انجام داد و موفق نشد. حالا مجبور است راه دوم را انتخاب کند.
      کتاب کاربرد مدل‌های زیست اقلیم در برنامه‌ریزی محیطی، در این زمینه راهنمای خوبی است. انسان می‌تواند با استفاده از روش‌های این کتاب محیط خود را شناخته و با استفاده از آن برای آیندۀ خود برنامه‌ریزی کند. این برنامه‌ریزی همه جنبه‌های زندگی را شامل می‌¬شود؛ از تعیین لباس، نوع کشاورزی، معماری منزل و توسعه و عمران تا امکانات تفریحی. تا کنون هم کتابی به سادگی و جامعیت کتاب کاربرد مدل‌های زیست اقلیم در برنامه‌ریزی محیطی نوشته نشده است.

 تالیف مرتضی اسمعیل نژاد و زینب السادات رضوی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید