۱۴۰۲-۰۴-۲۲

ارتش یارانه ای و نوازش تازیانه ای: نقش بازی های یارانه ای در تربیت فرزند

کتاب ارتش یارانه ای و نوازش تازیانه ای مانند دیگر کتاب های این مجموعه به آسیب شناسی و راهکارهای تربیتی کودک و نوجوان پرداخته و چالش هایی را که در مسیر تربیت فرزندانمان وجود دارد به چالش می کشد.

    ارتش یارانه ای و نوازش تازیانه ای نقش بازی های رایانه ای را درتربیت فرزند بررسی کرده و با توجه به شیوع گسترده بازی های رایانه ای و شبکه ای که به راحتی در فضای مجازی و دیجیتال در دسترس است، می تواند قابل استفاده برای اکثر والدین باشد. غفلت،‌ فقط به این نیست که حواسَت از فرزندت پرت شود و او در میان همهمۀ جمعیت گم شود. گاهی در همان خانه که نشسته‌ای، فرزندت بی آن‌که حتّی یک قدم از تو فاصله بگیرد، گم می‌شود؛ امّا این بار در شلوغ‌بازار بازی‌هایی که اگر آغازش پیدا باشد،‌ معلوم نیست پایانش فرزندت را به کجا خواهد برد. حواس‌های پرت شده را باید جمع کرد. بچه‌های گم‌شده را باید پیدا کرد. باید به این همه غفلت، پایان داد، وگرنه شاید این غفلت باشد که بر خوشی‌های ما مُهر ابطال بکوبد.  در این کتاب،‌ با تبعات جسمی، روحی و تربیتی بازی‌های رایانه‌ای آشنا می‌شویم. تأثیری که بازی‌های رایانه‌ای بر روابط فرزندان می‌گذارد، موضوع دیگر این کتاب است.
نویسنده در سه بخش و چندین فصل به صورت مفصل به بررسی موضوع بازی های رایانه ای پرداخته است:
بخش اول کتاب که حجم عناوین بیشتری را نیز به خود اختصاص داده به انواع پیامدها و عواقب این بازی ها می پردازد؛ پیامدهای جسمی مانند: مشکلات ناشی از کم تحرکی، مشکلات ناشی از نشستن های طولانی، اختلالات خواب، اختلالات بینایی، دردهای مفصلی و… پیامدهای روحی و عصبی مثل: ترس، اعتیاد، بالارفتن آستانه تحریک و هیجان، افسردگی،  اضطراب،  عصبی شدن، بدبینی و پیامدهای تربیتی همچون: پوشش و آرایش، ترویج تفریح نادرست، طرح نابجای مسائل جنسی، اولویت بخشی به آموزش رقص،  فرهنگ برهنگی و…
بخش دوم کتاب به صورت دقیق به عوامل شیوع و ابتلای فرزندان به این معضل رایانه ای پرداخته و مسائلی مانند: ناآگاهی، انحراف مسیر سرگرمی، بیکاری، زیادشدن تنش های خانوادگی و ویژگی های جذاب بازی ها مثل استفاده از قانون پاداش را به عنوان عوامل گسترش و همه گیری بازی های رایانه ای ذکر می کند. بخش سوم و پایانی کتاب مهمترین قسمت این کتاب کاربردی است که نویسنده سعی کرده در آن راهکارهای مفیدی مانند: آگاهی دادن، تغییر رابطه ها، فراهم کردن زمینه انتخاب، ایجاد زمینه بازی ها و کارهای جذاب و واقعی، استفاده از شخصیت های محوری و… را ارائه دهد.
«... برخلاف شدت برخوردی که دین با جادو دارد، برخی از بازی های رایانه ای، اصرار زیادی بر ترویج جادو به عنوان یک ضرورت در زندگی امروز دارند.
بررسی چهل بازی پرفروش دنیا نشان می دهد که 32 درصد از شخصیت های بازی ها از جادو استفاده می کنند. ما پیش از این، به مناسبت های مختلف، به برخی از این بازی ها اشاره کرده ایم و…»

پدیدآور: محسن عباس ولدی
مشخصات نشر: قم: آیین فطرت،1401
مشخصات ظاهری: 249ص.: مصور.
شماره راهنمای دیویی: الف318ع642/297
موجود در تالار قفسه باز بانوان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید