۱۴۰۲-۰۵-۰۱

خواص و لحظه‌های تاريخ ساز

زندگی انسان‌ها در ادوار و زمان‌های مختلف، گرچه در هر مقطع، شکل متمایز و منحصر به فردی از نظر فرهنگ، حکومت، اقتصاد، جمعیت، قدرت و ... دارد، از نظر سنت‌های تاریخی حاکم بر رفتار و اعمال اجتماعی، سراسر شباهت و همانندی است.

" تاریخ " شرح زندگی جوامع انسانی است و جامعۀ انسانی تابع اصول و قواعدی است که در هر دوره با حصول شرایطش قابل تکرار است. تاریخ را می توان از زوایای مختلف بررسی کرد. یکی از این زوایا، مطالعۀ زندگی و شیوۀ حرکت تاریخ سازان مقاطع مختلف زندگی بشر است. در این کتاب، جامعۀ انسانی به دو گروه عوام و خواص تقسیم و مشخصات هر یک با استناد به بیانات مقام معظم رهبری، توضیح داده می‌شود و به شناخت نمونه‌های تاریخی جهت‌گیری و عمل خواص و پیامدهای این اعمال در حیات سیاسی – اجتماعی مسلمانان می‌پردازد.
      در فراز و نشیب حوادث صدر اسلام که به دست مردم آن دوران شکل گرفته و به نسل‌های بعدی رسیده است، مردمی از جرگۀ وفاداران واقعی به دعوت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله از دین پاسداری نموده و آن را به مثابه امانتی گرانبها به بشریت ارزانی داشته‌اند. گاه نیز دست‌های شیطانی در حریم جامعۀ اسلامی نفوذ کرده و امت را دچار انحطاط و فرسایش کرده‌است. به هر حال، شناساندن مصادیق و نخبگان و تأثیری که در تثبیت جهت‌گیری‌های امت اسلامی و دگرگونی‌های تاریخ اسلامی داشته‌اند، در هر زمان راهگشا خواهد بود.
      کتاب، سه جلد دارد که همه در یک کتاب گردآوری شده است؛ جلد اول شامل دو فصل است. فصل اول ویژگی‌های خواص و عوام، عبرت گرفتن از تاریخ. خواصِ طرفدار حق دو دسته‌اند، نقش دل سپردن به دنیا در خواص، خواص در دوران امیرالمؤمنین علیه السلام، حرکت بجا و حرکت نابجا در تاریخ، تطبیق وقایع تاریخی با هر زمان و ...
       فصل دوم این جلد به بررسی واقعۀ غدیر می‌پردازد و نقش خواص را در این جریان توضیح می‌دهد. سپس با ذکر مصادیقی دوران امامت و حکومت حضرت علی علیه السلام و واقعه کربلا و غربت جناب مسلم را با توجه به نقش مهم خواص در این جریانات تبیین می‌کند.
       جلد دوم و سوم کتاب نیز هریک دارای سه فصل است که به تحلیل علل انحراف جامعه اسلامی از زمان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله تا دوران امیرالمؤمنین علی علیه السلام و ماجرای حکمیت ابوموسی اشعری می‌پردازد.
      کتاب 391 صفحه دارد و دارای فهرست مطالب در ابتدای کتاب و فهرست منابع، فهرست اعلام شامل نمایه موضوعی و نمایه اشخاص است.  

خواص و لحظه‌هاي تاريخ ساز
تهران: مؤسسۀ فرهنگي قدر ولايت، ‎۱۳۸۶

۲۹۷‎ /۴۵۲ خ ‎۷۹۵ ۱۳۸۶

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید