۱۴۰۲-۰۵-۲۳

گردشگری دینی و مدیریت زیارت

در کتاب گردشگری دینی و مدیریت زیارت، کوشش شده است تا با استفاده از رویکردهای رشته‌ای و بین‌رشته‌ای مختلف، فهمی کامل‌تر از مفاهیم کلیدی مدیریت این نوع گردشگری به دست داده شود، از جمله، پاسخ به این پرسش که چگونه مدیریت پیچیدگی‌های درهم‌تنیده در بازاریابی، امور مالی و عملکرد مکان‌های مذهبی و زیارت، امکان‌پذیر است.

تنوع‌یافتن اشکال و اهداف سفرهای معنوی، تغییر رفتار و ذائقۀ گردشگران دینی و زائران، ورود و رشد عناصر مصرفی به گردشگری دینی و زیارت، و واکنش میزبانان و سیاست‌گذاران مقاصد زیارتی، نشانۀ آن است که این حوزه در ایران و جهان مستلزم توجه بیشتر و روزآمدی است.
    این کتاب بنیه‌ای علمی برای دانشوران، کنش‌وران (مدیران، سیاست‌گذاران، کارشناسان اجرایی و دانشجویانی فراهم می‌کند که لزوماً در مدیریت یا جامعه‌شناسی تحصیل نکرده‌اند اما در مورد ویژگی‌ها و توسعه گردشگری دینی و زیارت دغدغه دارند و علاقه‌مند به دانستن هستند.
      این کتاب 228 صفحه‌ای در سه بخش و ۱۱  فصل تنطیم شده است، در بخش اول مفاهیم در گردشگری دینی و مدیریت زیارت بررسی شده است، در بخش دوم نگاهی به انگیزه‌ها و تجارب مکان‌های دینی عرضه شده است و در بخش سوم مجموعه ای از ۱۰ مطالعۀ موردی از سراسر دنیا از قاره‌ها و ادیان و مذاهب مختلف ارائه شده است.
      در مقدمۀ ترجمۀ کتاب گردشگری دینی و مدیریت زیارت، آمده است که امروزه گردشگری دینی و زیارتی، سهم قابل توجهی از بازار گردشگری بین‌المللی را در اختیار دارد و به گفتۀ شارپلی، اقبال به این گونه گردشگری، در دهه‌های اخیر، هم بر حسب نسبت و هم به طور مطلق، افزایش یافته است.
      مطالعۀ کتاب حاضر برای مخاطبی که با بستر جامعۀ ایرانی،  به ویژه شیعی، آشناست، از آن‌رو جالب توجه است که می‌تواند وی را با چشم اندازهای جهانی موضوع، آشنا کند و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن را ببیند و از تجربه‌های مشترک سایر ادیان و سایر مقاصد زیارت و گردشگری دینی بهره‌مند شود. نکتۀ قابل ملاحظه آن است که در این کتاب، تجربه‌های مورد استناد و بصیرت‌های نویسندگان به دین و گردشگری، منحصر بر بافت و زمینۀ غربی نیست و برآمده از بخش‌های مختلف جهان است و از این رو، دیدگاه‌های تازه‌ای در مورد مقاصد گردشگری نوظهور و گسترش عبادت و عمل دینی مطرح می‌کند.

 ویراستاران: رزاق راج و کوین گریفین

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید