۱۴۰۲-۰۵-۲۳

اطلس شيعه

هدف از نگارش کتاب اطلس شیعه، ارائۀ يك گزارش تاريخی – دايره المعارفی از سير پبدايش تشيع با تأكيد بر ارائۀ نقشه‌های تاريخی، در حوزه‌های مختلف جغرافيايی در جهان اسلام بود.

      اين كتاب براي اولين بار در سال 1387 در قطع رحلي بزرگ، در 744 صفحه، منتشر شد و در سال 1388 سه بار بازچاپ شد. اين اثر داراي 270 نقشۀ رنگي است كه در پايان، نمايۀ نقشه نيز  دارد.
      در اين اثر، نقشۀ زندگي و سال‌شمار حدود 40 مرجع مهم و تأثيرگذار شيعه و توضيحات مبسوطي دربارۀ هر يك، ارائه شده است.     همچنين مشخصات تمامي امامزاده‌هاي ايران همراه با نقشه‌هاي قديمي و جديد شهرهاي گوناگون مذهبي، در اين اثر گردآوري شده است.
      مهمترين مسئله در اين راستا، اين است كه تشيع را از نخستين روزهاي پيدايش، دوران امامان (ع) و سپس پيشرفت آن را در بلاد مركزي اسلام و مناطق پيرامون آن  بررسي نمايند .
      در اينجا دو شاخص وجود دارد: نخست تمركز روي مناطق جغرافيايي شيعه، دوم عنصر زمان.
      در فصل اول با عنوان: " آغاز تشيع"، به تعريف شيعه و باورهاي تشيع پرداخته شده است و در اين راستا به مسئلۀ غدير، به عنوان "غدير ستون تشيع" اشاره شده و متن حديث غدير را آورده است و اصحاب پيامبر را كه راويان اين حديث بوده و روايت آنان در منابع اهل سنت آمده است، بر مي شمرد .
      در مبحث مسجد غدير، نقشه‌اي مبني بر موقعيت جغرافيايي غدير خم را نيز آورده و به مسئلۀ منشأ انشعابات دروني شيعه مي‌پردازد.
      فصل دوم با عنوان " امامان شيعه " به مبحث نهج البلاغه، منبع انديشۀ كلامي، تاريخي و مذهبي شيعه مي‌پردازد. در ادامه به قيام عاشورا و شهداي كربلا اشاره مي‌كند. تاريخچۀ حرم حسيني و حرم كاظمين و حرم رضوي و حرم عسكريين (ع)را بررسي مي كند و تقويم تاريخي شيعه و مراجع بزرگ شيعه (329-1420) مباحث پاياني اين فصل است .
      "تشيع در شهرهاي ايران " عنوان فصل سوم كتاب است كه با موضوع انتقال شيعه از كوفه به قم آغاز مي‌شود. شهرهاي مورد نظر در اين بخش عبارتند از: قم، كاشان، خراسان، نيشابور، سبزوار، جرجان، استرآباد، اهواز، اصفهان، كرج، قزوين، ري و ورامين .
      فصل چهارم به «دولت‌هاي شيعه در ايران» پرداخته است كه نخستين آنها دولت علويان طبرستان و پايان آن عصر امام خميني(ره) است. در اين ميان، از دولت‌هايي چون آل‌بويه، اسماعيليه، ايلخانيان، سربداران، مرعشيان، صفويان، قاجار تا  انقلاب اسلامی سخن به میان آمده است .
      فصل پنجم، «تشيع در عراق» نام دارد كه از شهرهاي كوفه و واسط و بغداد سخن گفته شده و با گذر از مهم‌ترين رويدادهاي تاريخي شيعه در اين ديار، به زمان حال رسيده و از بغداد عصر جديد و دولت شيعي كنوني عراق نيز سخن گفته شده است.
      فصل ششم «تشيع در جزيرة‌العرب» است كه دربارۀ شيعيان مدينه و همين طور منطقۀ شرقيه؛ يعني احساء و قطيف، سخن گفته شده است. پس از آن از بحرين و ديگر كشورهاي حاشيه خليج‌فارس مانند قطر، امارات، كويت و عمان نيز سخن به ميان آمده و بخش قابل‌توجهي نيز به يمن و زيديه اختصاص داده شده است .
      فصل هفتم، «تشيع در شامات» است كه از ورود تشيع به شام به ويژه حلب سخن گفته، سپس شهرهاي سوريه از جمله دمشق و نيز علويان و در پايان شيعيان لبنان تا زمان حاضر تبيين شده است .
      فصل هشتم، «تشيع در آفريقا» نام دارد كه بخش عمدۀ آن به علويان و دولت فاطمي اختصاص دارد و پس از آن به رسوخ و نفوذ تشيع در كشورهاي آفريقايي كه عمدتاً در 100 سال اخير به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران بوده، پرداخنه است.
      فصل نهم، «تشيع در شبه قاره و افغانستان» كه ضمن آن به تفصيل از دولت‌هاي شيعي در حيدرآباد و مناطق ديگر هند و نيز نواب‌شيعي حاكم بر برخي از نواحي و همين طور شيعيان كشمير و سپس پاكستان بحث شده است.
      براي هر بحث و متن تاريخي، چندين نقشۀ تاريخي ارائه شده است. در پايان اين بخش، نفوذ تشيع در كشورهاي مالزي، اندونزي و تايلند نيز مورد توجه قرار گرفته است.
      فصل دهم، «تشيع در قفقاز و تركيه» كه در آن از شيعيان آذربايجان و همين‌طور استانبول و ديگر شهرهاي تركيه سخن گفته و بحثي نيز دربارۀ علويان صورت گرفته است.
       فصل يازدهم، «تشيع در اروپا» كه بيشتر مربوط به قرن اخير است. در اين فصل از شيعيان بريتانيا، آلمان، و همين‌طور ايتاليا و بلژيك به اجمال بحث شده است.
      فصل دوازدهم «تشيع در آمريكا» و كاناداست كه از برخي از مؤسسات و تشكل‌هاي شيعي به اجمال سخن به ميان آمده است.

 پديد آور: رسول جعفريان،  مشخصات نشر: تهران: سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح، ‎۱۳۸۷.

برچسب ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید